Vannbyttet gikk ikke bra...

Inaktiv bruker
Har satt opp ett halvautomatisk vannbyttesystem som innebærer å åpne og lukke to kraner. For tømming av karet åpner jeg bare en kran på filtret som står i rommet ved siden av, for så å stenge når ønsket vannmengde har gått rett i avløpet. Deretter åpner jeg kranen for direkte vannpåfylling som stenges når det er fylt opp.

I dag åpnet og lukket jeg en kran og åpnet en til for så å dra til byen. Slikt kan det bli mye vann på gulvet av. Heldigvis var min samboer hjemme i dag, å oppdaget helt tilfeldig at det sildret urovekkende i kjellerstua. Hun fikk avverget total katastrofe,uten for mange liter på gulvet. Fikk telefon jeg satt å koste meg på kafe sammen med noen venner, hun spurte hvordan det gikk med vannbyttet. Hun kunne like gjerne ha slått meg med slegge i magen der jeg satt:-/

Noen med gode forslag til å forhindre fremtidige oversvømmelser. Hadde faktisk fryktet dette, da hele anlegget er skjult og lett å glemme. Hadde som forebyggende la døra inn til rommet der filtret og avløpet er stå oppe under vannbyttet. Dette er tydeligvis ikke nok
Liker du å leke med elektronikk? Noen stikkord for muligheter:

Input:
* Konstant merkbar (men ikke plagsom alarm) så lenge en av kranene er åpen.
* Timer (forutsetter noenlunde lik påfyllingstid fra gang til gang).
* Vannivå-sensor som varsler når det begynner å bli på tide å slutte å tømme, og når det begynner å bli på tide å slutte å fylle.

Output:
* Blinkende rødt lys ved utgangsdøra, senga, sofaen, hodetelefonene og kjøleskapet, kan være konstant på under hele prosessen, da det blir irriterende nok til å bli deaktivert før tiden.
* Beeper, kan neppe være konstant men må slå inn når det er på tide å gjøre noe.

System for å koble det hele sammen:
* Arduino (5V og dermed kompatibelt med vannsøl, relativt rimelig og smått).
* PLS (12V/220V? Overkill?)
* MIDI (hvis du er en gal professor eller allerede driver med musikk)
* Ørten forskjellige hjemmeautomasjonssystemer, hvis du allerede har noe sånt.
* Ethernet/PC? Dyrt, overkill?
Inaktiv bruker
Mange gode forslag her Lars Helt umiddelbart tenker jeg rødt blinkene lys ved utgangsdøra+ en type vannsøl alarm oppe under karmen på akvariet. Da vil jeg bli påminnet vannpåfylling hvor enn jeg er i leiligheten, å det blinkene røde lyset ved utgangsdøra vil forhåpentligvis forhindre meg å forlate boligen. Ikke enkelt med teflonhjerne:-/
Da anbefaler jeg deg å søke på Arduino, både på google og youtube, så får du se hva det går i. Har lekt meg litt med det, og det krever grunnleggende elektronikk- og programmeringskunnskaper, men det virker veldig lovende. Kommer til å kjøpe meg noe Arduino-utstyr selv om ikke så lenge, bare for å finne noe å bruke det til.
Inaktiv bruker
Hei! Tror ikke evnene mine strekker til der Dette tenker jeg kanskje jeg kan få ut av noe: http://www.jula.no/tradlost-oversvommelsesvern-441085
Veldig enkelt og veldig rimelig. Tror du har mye bedre forutsettninge en meg å snekre sammen et slikt system du viser til
Jeg har to bittre erfaringer med gjennglemt hageslange i karet..

Den eneste måten å få til 100% sikkert vannbytte på er med bøtte IMO
All automatikk KAN (VIL ifølge Murphy) feile på et tidspunkt.


Et prinsipp jeg har sett for meg.. som muligens kan nærme seg fail-safe (?) er:
slange for vann ut av karet (gjerne den du har i dag) med en elektrisk ventil styrt på tid ..si kvarter? halvtime?. Ved å trykke på en knapp åpner denne ventilen og vann tømmes ut av systemet.

en slange inn koblet på alltid åpen kran, der en setter en flottør som en bruker i toalettene, denne vil da stenge på ønsket nivå.

En ulempe er at denne vil begynne å fylle på mens du tapper ..men det gjør kanskje ikke så mye? den vil også kreve at en har tilgang på enten sump, eller et akvarierom (og det har jo du?) eller.. at en føler en kan leve med en dassflotør i stuekaret

en liten bonus-sak, du etterfyller også fordampa vann.


(Du kan tilogmed ta den så langt at du lager en hevert ut av systemet, med en strupentil du stiller slik at du mister, si, en liter i timen, så vil flotørsystemet etterfylle.. da vil du ha kontinuerlig utskifting..
Overløp ut av karet vil nok også være med på å gjøre det sikrere. Da kan man "overfylle" uten at det overflødige vannet havner på gulvet.

Funker nok helt bra til overløpet går tett, men det er jo lite her i verden som er 100% vedlikeholdsfritt, kanskje unntatt sola, og til og med den vil brenne ut en gang.
Kampfisk
Akvarium - akvariet - akvarier - akvariene. Sverddrager - sverddrageren - sverddragere - sverddragerne.


seriøst?
Jana78
seriøst?

Ja. Hvordan da?
overløp også er en god plan.. med et hovedløp og et backupløp (litt høyere) kombinert med ukentlig ettersyn, er det nok også noe av det nærmeste du kommer fail-safe.

(helt til en stor skalare blir sugd på tværs inn over begge overløpa og blokker dem begge da

MEN: en ulykke sikrer det ikke mot.. sette på vann, gå i butikken/kafé/jobb osv, og så komme hjem noen timer seinere og oppdage at alt vannet i systemet er byttet ut med springvann på 4 grader
Inaktiv bruker
Ok! Ble dette: 1stk rødt roterende varsellys som plasseres foran utgangsdøra. Skal hindre meg å forlate huset under vannbyttet. 1stk boligalarm med vannsensor som plasseres i karet, gir beskjed når vannnivået når faretruende høyder.( sensoren er i karet permanent) Blir da varslet uansett hvor i huset jeg oppholder meg.

Om ikke dette hjelper på, blir det tilbake til bøttebytte:-/

Inaktiv bruker
Der var vannsensoren montert i karet. Uler noe helt inn i natta når vannnivået når sensoren, ca 2cm fra kanten. Dette kan jeg ikke unngå å få med meg Varsellyset hindrer meg å forlate boligen.
Hehe, kan ikke annet enn å beundre din besluttsomhet og gjennomføringsvilje.

Så lenge du husker å skifte batterier på utstyret, kan jeg ikke se hvordan det kan gå galt (med mindre du har for vane å tidvis forlate leiligheten gjennom vinduet).
Nå jeg skal si jeg gleder meg til en sensor failer midt på natta og begynner å ule som en stukket gris? :--D
Kampfisk
[QUOTE=Jana78]seriøst?

Ja. Hvordan da?

Det hørtes grammatisk heeelt på tryne ut
Løsning på det der
Jeg har grublet litt frem og tilbake på det samme.. men jeg har drivet å grublet litt på en måte at det ikke kan gå galt:P altså at når karet blir overfylt, så vil det bare gå over i et "over-vanns nivå-sikring"

Det jeg har kommet frem til er å ha en slange ut av karet, som går i en "høydetank" der det er et rør på siden av karet, med et annet rør inni... det innerste røret går rett i avløpet. Det ytterste røret er høyere enn selve akvariumet og røret inni, slik at når vannet stiger over det innerste røret (noe jeg håper det gjør hvis vannet stiger i karet" så vil det renne over det innerste røret før det renner over karet... og da vil det bare gå i avløpet
Da er det ikke noe elektronikk som kan kollapse osv.. eneste problemet er hvis du får luft inni slangen som går fra karet.. men hvis du skal gjøre det ordentlig, kan du jo prøve med et hull i bunn av karet:P

Legger med en dårlig skisse av hvordan jeg tenker

Det som også er greit, er at når du da skal tømme ut 30% så kan du enten senke røret, eller bare løfte ut røret
Jana78
[QUOTE=Kampfisk][QUOTE=Jana78]seriøst?

Ja. Hvordan da?

Det hørtes grammatisk heeelt på tryne ut
Så hva er det riktige?
Ole Kjørvik
men jeg har drivet å grublet litt på en måte at det ikke kan gå galt:P


alt KAN gå galt ..DET er problemet

Du har egentlig tegnet skisse av en DIY overrenning. Hadde en sånn selvlaga i saltvannet før, og ja.. det må være noe av det nærmeste en kan komme fail-safe

helt til du får en luftboble inn i førsterøret (da stopper heverten opp) eller en fisk blir sugd fast i utrøret og blokker det.. eller liminga i det selvlagde går opp.. eller ..eller

eneste 98% feilsikre løsninga jeg kan tenke meg, er helsveist kar i rent overdimmensjonert syrefaststål med allt av filter innvendig..



heldigvis går det nesten alltid bra likevel da..
Eller sitte og følge med =) jeg tenkte å ha denne "mobil" slik at jeg kan fylle ett og ett kar... men hvis jeg ser bort mens jeg fyller, så har jeg den som sikkerhet =)
Kampfisk
[QUOTE=Jana78][QUOTE=Kampfisk][QUOTE=Jana78]seriøst?

Ja. Hvordan da?

Det hørtes grammatisk heeelt på tryne ut
Så hva er det riktige?

Sverddrage - sverddragen - sverddrager - sverddragene
??
Men skal ikke pirke mer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap