Hvor mye lyd er vanlig?

Hei,
Kjøpte meg et Juwel rekord 600 (63 liter) akvarium for en uke siden. Dette akvariet har innebygd pumpe etc. Jeg fylte vann i, og startet alt utstyr for fem dager siden, men jeg synes det durer veldig? Hvor mye lyd kan jeg forvente egentlig? Hører det godt fem meter unna. Jevn dur, ingen andre ulyder.
Tror kanskje det kommer av vibrasjon, men hva kan gjøres med det da? Prøvde tetningslist inni lokket, funket ikke. Annet å gjøre? Er veldig ny og urutinert, så må være enkelt... Ikke aktuelt med annen pumpe el.l nå.
Blir veldig glad for litt hjelp!
Prøv å lokalisere kilden til ulyden, er det en vibrasjon så kan den nok dempes.
Hvis "utstrålen" fra pumpa bryter vannflaten så lager alltids det litt sildrelyd. Det er som oftes det som bråker mest hos meg.

Hvis pumpa suger luft og ikke 100% vann så vil det også lage lyd. Hvis du har koblet en lufteslange på pumpa eller vannstanden i karet er for lavt så vil det være en lydkilde.

Lytt og snok litt hvor lyden kan komme ifra
Jeg har hatt bare et Juwel akvarium, men det samme opplevde jeg; en dure-lyd fra akvariet, noe som vibrerte i perioder. Ikke hele tiden, 24 timer i døgnet, men ofte. Jeg fant ut at hver gang varmekolben slo seg automatisk på, så kom den dure-lyden. Da gikk jeg bort og bikket litt og trykket lett på den, så stoppet dure-lyden...midlertidig. Det var utrolig irriterende.
Vet ikke om det er det samme du opplever? Du kan jo prøve og se hva som skjer om du gjør noe med varmekolben?

Permanent løsning er vel å feste varmekolben ute i akvariet, ikke i det trange plastrommet baki filterboksen. I akvariet er det ingenting den kan vibrere mot, tenkte jeg...
Hadde samme problemet på mine juwel kar, men det ble borte da jeg rørte på pumpa og varme kolben oppi kassa og lednignene helt inntil akvariumet.
Sjekk også at utblåsnings røret sitter riktig med pakningen ordentlig rundt og inntil.
Hvis det er varmekolben som er støykilden og støyen forsvinner når du berører kolben så hadde jeg bare lagt noe mellom plastveggen og kolben. Slik at den ligger i spenn.
Kan også være lokket som vibrerer.
Takk så mye for tilbakemelding. Har koblet ut en og en ting for å sjekke, det er pumpa som lager during. Ut-røret peker midt i/svakt nedover (er det riktig??). Føler lyden er høyere når lokket er på, det er vel gjerne pga vibrasjoner? Hva bør jeg gjøre i så fall? Prøvde som sagt tetnigslist inni lokket, ville det funket bedre på kanten av akvariet? Midt oppå eller på utsiden?
Det er vanlig å ha høy lyd når man har et akvarium med pumpe.. Det betyr at pumpen funker fint
Ingen årsak Vi har alle vært nybegynnere Man lærer jo mer av å spørre!
Hmm...
Det er vel nesten ingenting å gjøre... Min bråker også så fælt men det er vel fordi pumpen fungerer som den skal
Aquadreams
Takk så mye for tilbakemelding. Har koblet ut en og en ting for å sjekke, det er pumpa som lager during. Ut-røret peker midt i/svakt nedover (er det riktig??). Føler lyden er høyere når lokket er på, det er vel gjerne pga vibrasjoner? Hva bør jeg gjøre i så fall? Prøvde som sagt tetnigslist inni lokket, ville det funket bedre på kanten av akvariet? Midt oppå eller på utsiden? :)


Beste er at den peker litt oppover for å bryte vannoverflaten.
Som jeg skrev over her så bråket alle mine i begynnelsen helt til jeg fikk justert den. D.v.s rørte på selve pumpa oppi, utblåsningsrøret og varmekolben. Vrikka den litt her og der til jeg fant stillingen hvor den var stille. Har nå 4 juwel pumper og ingen av dem bråker.
Hos meg lå lokket over selve filteret og dirret.
Nå ligger kabelen til pumpen slik at den holder lokket nede.
Det funket.
Takk igjen for flere svar Lyden kommer definitivt fra pumpens vibrasjon, har prøvd å holde den dinglende ned i vannet utenfor boksen, og den lager en lav dur da også, men ikke plagsomt. Heller ikke plagsomt før det store lokket kommer på, da øker lyden mye, føler det blir et slags ekko. Hva kan gjøres med det? Lokket sitter ikke helt stramt, er det derfor? Kan det evt hjelpe med filtervatt rundt pumpen?? Ææh hjelpesløs! :p
Kan forresten noen av dere som har/har hatt Juwel med innebygd filter forsøke å beskrive lyden/lydstyrken til meg? Helt lydløst? Kjøleskapdur? Annet? Noe lyd er sikkert vanlig og noe jeg vil venne meg til, men greit å vire hvordan det skal være, i tilfelle det er noe galt, og jeg kan fikse det, evt klage i butikken jeg kjøpte det...
Jeg hører ikke pumpa i 190l i det hele tatt og i 3 av 75l har jeg juwel bioflow super pumpe og dem har en svak svak during, men man må helt opp til reolen for å høre det. Ja nesten stikke hue helt inntil.
Hadde Juwel REKORD 600 før og den var også helt stille.
Dytt strålerøret hardt på plass. Var det som gjorde vibreringa her. Jeg har tatt ut hele filterkassa og satt inn noe annet,men den var årsaken til bråket hos meg.Plastlokket vibrerer innimellom,selv med annen pumpe. Bare skyv litt på det så tystner det.
Jeg har et byou em series m400b og filteret vibrerer sånn at lokket tar opp lyden og den er ganske høy
 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap