Ny til akvarium, endel spørsmål vedr. pumpevalg.

Hei! Idag fikk jeg og min samboer vårt første akvarium. Det er på 120l og kostet oss 0 kroner. Med akvariet fikk vi en 13 år gammel fisk (ca. 20 cm stor), noen dekorasjoner og en innvendig pumpe som bråker mer enn vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommelen til sammen. Vi har en ganske åpen leilighet, så støyet er uutholdelig. Pumpen er av typen Am-Top AT-2000F og blåser jo ut 2000l/t. Er det normalt at den bråker så mye? Den surkler også endel synes jeg. Har sjekket filterene og rengjort de. Noen andre ting man kan sjekke?

Dermed er vi på utkikk etter en ny utvendig pumpe med relativt stort filtervolum og lavt støynivå. Tenkte å bruke rundt 1000,- på pumpen, så har sett på blant annet Am-Top 3338, Fluval 406 og Eheim 2224 Special Edition. Hvilken anbefaler dere og hvor burde man kjøpe for å få den rimeligst mulig? Lønner det seg å bestille fra utlandet?

Takk for hjelpen,
Michael
Heisann
Jeg bruker både AmTop og Eheim filtre. I mitt 120 liter bruker jeg Eheim 2224.
Denne kan handles her og her.
Veldig fornøyd med det filteret. Bråker ikke og er relativt billig.
Endel som selger brukte filter på forumet også. Verd å ta en kikk.
Har du prøvd Am-Top 3338 vs Eheim 2224? Noen tips til å få den innvendige pumpen til å være stillere?
Her er en link til en lignende spørsmålstilling. Ellers finner du masse om disse filtrene hvis du søker på AF.

Er ikke 1200l/h litt "over the top" til et akvarium på 120 liter ?
Sånn helt bortsett fra det, så er jeg ikke så glad i Kina-produkter og foretrekker tysk kvalitet...
Har sett på de fleste tråden som omhandler disse filterene, men klarer ikke å bestemme meg. Svigerfar har et 350-400l akvarium med 3 (det var 4 inntil nylig) relativt store gullfisker foret med koimat hvor han bruker et Am-Top 3338 filter, og han har ikke måtte åpnet filteret på over ett år pågrunn av kapasiteten i det.

Jeg har jo uansett planer om ha flere akvarie fremover om det går bra med dette, så om jeg velger å kjøpe et Am-Top filter nå i første omgang betyr jo ikke dette at jeg ikke kan kjøpe Eheim neste gang.

1200l/t er kanskje litt overkill, men de som hadde akvariet før brukte en Am-Top powerhead på 2000l/t i 13 år, så tror en reduksjon med 800l/t blir bra nok.
Hei, har selv 2 stk amtop 3338 i et 530 l akvarie. Er kjempefornøyd med de. Har de stående i stua og hører knapt at de går
Har hatt en del forskjellig, men ender altid med Tetratec EX-xxxx, så lenge en holder fingrene langt unna håndpumpa (sug på utløpet istedet :P) fungerer de eksemplarisk. Pris og kvalitet henger forsåvidt sammmen, men har ingen problemer med disse, og finner ikke att andre er verdt så mye mer. Har også hatt Fluval 405 og den støyet betraktelig. EX-1200 bråker mindre enn mini hang on filteret jeg har på 30 literen.....
Takk for innspill. Blir nok Am-Top 3338 for denne gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap