Bioflow 3 vs bioflow 6

Har ett juwel 190l trigon malawi kar og bruker filtret bioflow 3 (600l/t) som fulgte med. Driver å vurderer å evt bytte det til bioflow 6 (1000l/t) så da lurte jeg på om det er stor forskjell. Skjønner jo at det er litt kraftigere, men om det vil blir for mye med tanke på ant liter og at man ikke kan justere styrken på utblåsingen. Og evt om det i hele tatt er vits å bytte.
Hovedforskjellen blir ikke antall liter gjennomstrømning, men 2x så stort filtervolum. Om en vil belaste karret mye er det absolutt noe å gå etter. Om det blir for voldsom vannstrøm kan du bruke pumpa fra 3.0 i 6.0 så vidt jeg vet. Men det vil trolig være helt greit med den store (med mindre du har fisk som missliker strøm)
Skal vel ikke belaste det noe mer enn hva jeg gjør nå, heller mindre.
Har pr dags dato 12 malawi yngler (maingano, golden og auratus), 2 sugeknotter (oppdrettsvarianten) og 5,5 saer.

Saene skal bort etterhvert også må jeg se om det ikke blir for mange mainganoer og golden. Evt redusere dem ned til 3 maingano og 2 golden.

Ja man kan bare bytte pumoehode frem til bioflow 8. Ettersom jeg har 3 så tenkte jeg at 6 er enda bedre, men om det ikke utgjør så mye venter jeg heller til jeg skal oppgradere til 350l istdenfor.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap