Temperaturen stiger i akvariumet

Sliter litt med temperaturen i akvariet mitt.

tempen var plutselig over 30grader. Jeg har koblet ut begge varmekolbene men tempen stiger fortsatt.

Kan lysrørene på 54w x 2 får tempen til å stige i et 450liters akvarium?
Har tatt vannbytte i to omganger slik at tempen kom ned i 25grader, nå er den steget til 26,5 igjen.

Kan utvendig filter får tempen til å stige? Det høres jo usannsynlig ut men...

Inn tempen ligger mellom 20-22 grader, akvariet er ikke i nærheten av sol.
lysrør varmer MYE. i mitt 112 liter holder 10 timer med lys tempen ca 4 grader høyere enn romtemperaturen. og det er bare to 18w t8 rør. og lystoppen er ikke fullstendig tett heller..
Sanne
lysrør varmer MYE. i mitt 112 liter holder 10 timer med lys tempen ca 4 grader høyere enn romtemperaturen. og det er bare to 18w t8 rør. og lystoppen er ikke fullstendig tett heller..


Det hadde jeg virkelig ikke trodd, får finne en måte å lufte ut varmen på fra lystoppen. Kan neppe være helt bra for fisken
Har du testet varmekolben? I mitt 250L steg temp til 34 grader i løpet av noen timer. Nappet ut kolben og puttet den i ei bøtte vann og fant ut at den varmet på max konstant. Og som tidligere nevnt i tråden så varmer lysrørene mye. Kan hjelpe litt å åpne lokkene i topp og lufte ut i de varmeste timene av dagen.
Stian Søfting
Har du testet varmekolben? I mitt 250L steg temp til 34 grader i løpet av noen timer. Nappet ut kolben og puttet den i ei bøtte vann og fant ut at den varmet på max konstant. Og som tidligere nevnt i tråden så varmer lysrørene mye. Kan hjelpe litt å åpne lokkene i topp og lufte ut i de varmeste timene av dagen.


Jeg har koblet ut begge varmekolbene for å eliminere dem. I natt lot jeg den ene stå på 24grader i tilfellet det er lyset som varmer opp vannet.

I løpet av natta har tempen steget med 2 grader fra 26,5 til 28,5 uten lys og en kolben innstilt på 24grader
Det jeg har i akvariet er en heim 300 sirkulasjonspumpe + eheim 2080 utvendig filter.

Triks 1. Løft lystoppen noe.
Triks 2. Sett inn brusestein og få i en del luft.
Funker ikke det får en kjøpt kjølevifter. Holder ikke det er neste trinn kjøleanlegg, godt utvalg av disse i f.eks Tyskland.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap