Sump eller ikke sump? det er spørsmålet

Jeg er for alvor blitt angrepet av literssyken og vil ha mer, mer og mer
Har forsøkt å lese litt om sump, oppsett, fordeler og ulemper.
I dag har jeg tre selskapskar på henholdsvis 75, 110 og 250 liter. I morgen skal jeg ut å hente meg to kar på 325 og 660 liter. Kan det da være hensiktsmessig å bygge sump til noen av disse karene?
De blir stående i et 24 m2 rom med parkettgulv og jeg er livredd for at sumpen skal renne over eller noe lignende. Har hørt mang en skrekkhistorie om at slikt har skjedd. Og så er det dette evige dilemmaet med penger. Vil gjøre dette så billig som overhodet mulig, da fruen allerede er hissig på meg for mine nyanskaffelser karene i seg selv fikk jeg meget billig, men det krever jo litt kapital for det tekniske, å innrede og befolke disse karene.
Jeg tenker å kjøre en fluval Fx5 i 660l, de øvrige har innvendige orginalpumper og jeg har ikke råd til å handle inn masse pumper på nåværende tidspunkt.

Spørsmålet er vel som følger:
-Trenger jeg sump?
-Er det mulig å lage til en økonomiversjon av en sump?
-Hvor stor bør den være og hvilke forhåndsregler bør jeg ta for å være sikker på at dette ikke ender i katastrofe for parketten min?
Jeg holder på å sette opp en 240 liter med sump nå. Sumpen er på 60 liter og benken er hjemmelaget for å få alt slik jeg ønsket. Fordelene med sump er jo at du får en del liter vann ekstra i tilegg til hovedakvariet og du har en plass til å gjemme bort teknisk utstyr. Den største fordelen er nok at
du får et enormt filtervolum i forhold til et vanlig utvendig filter. Hvis vi skal se på ulempene ser jeg ikke så mye annet en at sumpen tar mye plass i forhold til andre løsninger.
Hvis du vil lage sump så bør du ha plexiglass over den for å få den mest mulig tett for å unngå fuktighet inne i benken, jeg skal også ha to stk datavifter, en som suger inn luft og en som blåser ut. Når det gjelder det med oversvømmelse så bør du lime inn en skillevegg i sumpen slik at du får et returkammer som ikke rommer flere liter en hovedakvariet klarer å ta unna hvis nedløpet skulle gå tett. For å unngå oversvømmelse i sumpen for.eks ved strømbrudd å returpumpa stopper så må vannstanden i sumpen være så lav at den kan ta unna det vannet som er over vannstanden slik at overrenningen går tørr før sumpen er full. Kostnadene trenger ikke å bli så enorme i fothold til andre løsninger. Du trenger selve akvariet til sumpen, det kan du så å si få gratis så trenger du en pumpe til noen hundrelapper pluss rørdeler, filtermedia og et overrenningssystem så du kommer nok fort opp i 1500-2000 kr, men jeg vil si at det er verd det.
Blir det lettere med vannbytte når man har en sump ?
Aero
Blir det lettere med vannbytte når man har en sump ?


Ja, hvis du lager til et system for det. Ta deg en titt på min personlige tråd og post nr 15. Her ser du hvordan jeg har gjort det, veldig praktisk og lettvint.
Ser veldig bra ut. Så da tapper du normalt 30L to ganger i uka eller ?
Ja, av og til mer og av og til mindre, kommer an på hva jeg gidder, hehe. Så slamsuger jeg ca en gang i måneden. Fungerer veldig bra med sumpen både til vannbytte og filter, ville aldri vært uten den, kan anbefale det på det varmeste, men den må bygges på en orntlig og sikker måte.
Ja, hadde en 60L sump tidligere, men det ble litt vanskelig å rengjøre den fordi det var så trangt under akvariet. Hadde du egen pumpe til vannbytte eller tar du vannet som kommer fra overflow e.l ?

Jeg lurer litt på om det går å ta ut vann og sette inn nytt uten å stoppe annlegget.
Jeg har egen pumpe til vannbytte, så jeg stopper sirkulasjonspumpa mens jeg tar vannbytte. Jeg har filtermediet i en kurv for å gjøre det enkelt med rengjøring.
Det går sikkert an å lage et system så du slipper å stoppe pumpa, men er det noe poeng i det?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap