Liten/ingen flow fra eheim 2080 pro 3

Hei!
Sitter her midt på natten og sliter med eheim filteret mitt.. La merke til at vannet i akvariet mitt ble grønnere og grønnere for noen dager siden og tenkte at det var på tide med en filterrens. Filteret ble renset for ca 2 mnd siden og ble kjøpt nytt ca 3mnd før det igjen.
Etter en lett skyll og fjerning av filtduk la jeg merke til at det omtrent ikke kom vann ut fra sprederøret da jeg startet det opp igjen. Jeg mistenker at gjennomstrømningen har gått gradvis ned de siste dagene. Mengdemåleren viser nå null.

Åpner og sjekke at alt ligger som det skal. Det gjør det. Har for øvrig fjernet filtduken for godt. Har kun en sånn blå sak på toppen, og ja, den ligger der den skal

Sjekket alle slanger for blokkeringer. Ingenting.

Tatt av mengdemåleren i og renset (der hvor utløpet fra pumpen kommer ut).

Tatt ut impeller og renset og sjekket for skader. Den ser for meg helt fin ut.

Forsikret meg om at pumpen og begge innløpsslanger er full av vann. Pumpet inn manuelt, og hører at pumpen fylles med vann når jeg trykker på primeren.

Testet at impeller går rundt. Det gjør den. (tørrkjøring et par sekunder)

Koblet slange på utløpet og sugd ut manuelt med hevert for å se om det kunne hjelpe den i gang. Fungerte ikke.

Skjønner ikke hva som gjør at vannet ikke kommer seg ut av pumpen igjen.. Det eneste jeg kan tenke meg er at impelleren ikke fungerer optimalt. Har lest litt på nettet angående dette, men må si at jeg ikke skjønner det 100 prosent. Jeg er litt usikker på hvordan den skal bevege seg. Leste også om noen pakninger i det området som folk hadde byttet uten at jeg fant ut hvor de befant seg.

Noen andre idéer om hva dette kan skyldes?

Regner med at fisken begynner å slite om ikke altfor lenge hvis dette ikke ordner seg.

Sette stor pris på alle innspill


Kan være flere ting som ikke er i orden men normalt så er det relativt enkle pumper som ikke skal være så vanskelige... kanskje det er fikset alerede?

- i denne lenken finner du et "oversiktsbilde" av pumpen med nummer til reservedeler etc.

Først ville jeg ha sjekket hvordan slangene ligger - så de ikke ligger i klem, lengde oå slangene etc. Du sier du har renset pumpen... For å få slangene ut av pumpehuset må du skyve en hendel til en av sidene - har du huske å sette den i rett posisjon?
Har du renset slangene så ikke de er fulle av dritt?

Er alt dette prøvd vil jeg spørre er det noen ulyd fra pumpen som kan indikere at f.eks den lille hvite pinnen i senter av impellen er hel og ikke knekt?

Dette er i grove trekk de mest aktuelle tingene som kan gjøre at du får redusert vann gjennomstrømning, forutsatt at pumpen er fyllt opp med vann.

Du får se litt nærmere på disse mulighetene... Lykke til.
Heisann og takk for svar
Jeg var innom butikken jeg kjøpte den hos i dag og fikk fikset den.
Problemet var rett og slett at den manuelle pumpen ikke var tett rundt utløpet fra pumpen slik at når vannet skulle ut av pumpen rant det bare ut i filteret igjen, siden det er minste motstands vei. Med andre ord så sirkulerte bare vannet som var i filteret rundt og rundt nedi der
Dette er visst en svakhet hos disse pumpene og nye deler har kommet ut på markedet. Jeg fikk byttet den "hvite gummipumpen" som komprimeres når man trykker på knappen på toppen og vips så var alle problemer vekke.

Greit å vite for andre som sliter med disse pumpene og ikke finner ut av det.
Ellers veldig fornøyd med denne modellen
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap