Helt nybegynner; automatisk lys, automatforing, osv.

Hei!

Jeg er kjempesuperdupernybegynner og beklager hvis jeg spør i feil kategori, håper noen kan hjelpe for det.
Saken er at på min jobb har vi fått et akvarie og alt av mating, lys, osv foregår manuelt. Det er selvsagt greit nok i ukedagene, men hva med helg? Noen sier at det er bare å slippe oppi en sånn tablett med "langtidsmat", men jeg er ikke helt overbevist om at det er så bra?
Dette gjelder også ferier, når ingen er innom jobb i 4 uker, burde vi ikke heller da ha en foringsautomat sånn at de fikk mat jevnlig?
Kan disse stilles inn sånn at fiskene får mat automatisk i helger/ferier, men manuelt i uken?

Hvordan er det med lys? Når vi er borte fra fiskene i 4 uker, skal lyset være av eller på? Ville det være mer hensiktsmessig med automatisk lys da?
For å begynne ned det siste : å ha en tidsbryter på lyset er en fordel i alle situasjoner. Det sikrer at plantene får jevn belysning og gir fiskene en god døgnrytme. En slik timer koster ikke all verden på Claser'n.

Når det gjelder mating, er ikke helger noe stort problem. De fleste fisker tåler fint to dager uten foring. Hovedregelen her er "heller litt lite foring enn for mye". Hvis kontoret er helt stengt og folketomt i 4 uker, er det litt verre. Da kan man bruke en forautomat. Men disse er ikke alltid 100% pålitelige når det gjelder mengde og kan føre til stygg forurensing av akvariet, med tilhørende fiskedød. Bedre å ansette en skole-elev eller noe sånt til å stikke innom og mate fiskene 3-4 ganger i uka...
Langtidsmat er etter min mening en dårlig løsning.
Helt enig i SilverShaded sitt svar.

Ellers vil jeg tilføye at siden ansvaret for fôring antakelig blir fordelt mellom flere personer, trenger dere en måte å vite om fiskene har fått mat i dag eller ikke.

Dobbel fôring (fordi man er i tvil om de allerede har fått dagens fôr) vil fort ødelegge hele akvariet og drepe fiskene.

Så heng en kalender ved akvariet, bind en kulepenn godt fast i kalenderen med en solid snor, og når noen gir fiskene mat, merk av dagens dato.

Dette er faktisk veldig viktig for fiskenes ve og vel. Jeg og samboeren sliter nok med dette selv om vi bor ilag. Jeg kan ikke forestille meg forvirringen som vil oppstå i et kontorlandskap.

Ja, og så må noen med peiling lære opp de andre når det gjelder mengde. Uerfarne akvarister fôrer gjerne fem ganger så mye som de skal. Dette er også dødelig for fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap