Kort levetid på lyspære til aquabox!

Jeg kjøpte en lyspære til min 5,5 liter Aquabox for et par måneder siden og nå er den gått igjen!! Kosta 125 kr på Akvariemagasinet.

Det er for dårlig. Det er heller ingen andre produsenter som lager tilsvarende lamper, så man er jo bundet til å kjøpe den samme pæra på nytt, som forøvrig lages av AA Aquarium. Dette kan bli en dyr Aquabox i lengden.

Er det noen som har erfaring med levetiden til denne? Eller vet om det er noen andre enn Akvariemagasinet som selger disse lampene? De har de ikke på Alna.
Går den på 220 V? Hvilken type sokkel har den? Er det bare sokkelen som er vanntett, eller er hele pæra skjermet mot vann og damp?
jeg har hatt en aqabox i over ett halvt år og de som hadde det før før meg har ikke kjøpt ny pære heller og det varer og det varer.
har du dekkeglass?



jeg har et annet akvarium av AA hvor jeg har vært veldig plaget med lyset, først gikk pæra så strømforsyninga og etter det gikk den nye pæra og strømforsyninga, så det endte opp med atcjeg kjøptehelt ny armatur...
Utifra det lille jeg vet så er disse aquabox-lysene helt ubrukelige og blir ødelagt rimelig fort. Det letteste hadde kanskje vært å kjøpe et billig lysrør/lite armatur/lampe fra Jula/Biltema/Clas Ohlson.
Aquaboxen går på 12 V. Og det er dekkglass på det, og jeg tror ikke jeg har spruta vann inn i lampa ved vannbytter heller.

Sokkelen er 2G7, og det som er det kjipe med det er at man finner ikke disse lampene noen steder. Det er noen få steder på nettet som har disse i fargetemperatur 2700 og 4000 K, men du finner de ikke noen steder med 6000 K. Jeg har bare sett disse i én butikk, og det er på Akvariemagasinet til 125 kr.

Jeg var innom Tam Alna idag, og der sa de at det er veldig varierende hvor lenge lampene varer.

Jaja, jeg tror jeg prøver å bytte én gang til, hvis den nye ryker etter kort tid, så kjøper jeg en til og selger hele Aquaboxen.

Jeg orker ikke drive å finne andre armaturer til Aquaboxen, det er jo en nesten-alt-i-ett pakke, så da forringer det hele opplevelsen dersom jeg må drive å modifisere den lille boksen.
Det kan godt være at du festet denne med hånden, og fikk dermed hudfett på pæren.
Dessverre reduserer det lampens levetid betraktelig.

Bruk noe tørkepapir eller hansker neste gang- så går det trolig bedre =)
En hel måned uten lys i Aquaboxen! Kjøpte ny pære idag. Den lå i kjelleren i en pose og mens jeg var ute en tur, har junior på tre år lekt med pæra, den lå åpen i vinduskarmen isted. Men jeg tok en hanske som fulgte med en taklampe og tørket av hele pæra med den, håper det hjelper mot hudfettet. Så nå var det litt digg med lys i box'en, Har så innmari lyst til å putte reker i den og ha den på kontoret.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap