Led vs t5/t8

Hei dere. Jeg står i gruppa for å investere i ett splitter nytt akvastabil move karr. Det blir en 375 liter tror jeg med sump. Det jeg da lurer på er hvordan led belysning er i forhold til T5/T8. Disse move karrene kan nemlig leveres med led. Dette blir ett karr som skal kunne brukes til de fleste biotoper så jeg vil ha belysning som kan kjøre plante karr osv.

Er led bra nok plante messig? Og i så fall hva trengs av watt, kelvin osv?
Velg LED hvis du har mulighet.
Bruk lysfarge på ca 6500k.
Og mest mulig av det. )
Det kommer helt an på hva slags LED det er snakk om. Er det skikkelig kvalitets-pærer (f.eks. Cree) er det minst like bra som T5/T8. Det fins en del relativt billige lysoppsett som har lav-watt LEDS som er masseprodusert i Østen, og disse vil sjelden være tilfredsstillende for kar av en viss størrelse.
Jeg har ikke noe specs på det ennå. Er det kun kelvin og watt som er viktig? Karret er 130 cm langt 50 m dypt og jeg mener det var 79 høyt.
Fullt så enkelt er det egentlig ikke. Man kan koble et par hundre lav-watts LEDs slik at summen ser imponerende ut, men det vil ikke nødvendigvis si at det rekker plantene i et stort/høyt akvarium. Jeg foreslår at du tar en titt her, så kan du studere forskjellige produkter og se hvordan de er satt opp (hva slags/hvor mange LEDs og dataverdiene for disse).
Takker for godt informert svar. Skal lese gjennom og se om jeg blir noe klokere. Tenkte også jeg skulle sende Mail til akvastabil for å få noe specs på hva de kan levere. Livredd for å kjøpe noe som ikke vil fungere optimalt.
Are
Takker for godt informert svar. Skal lese gjennom og se om jeg blir noe klokere. Tenkte også jeg skulle sende Mail til akvastabil for å få noe specs på hva de kan levere. Livredd for å kjøpe noe som ikke vil fungere optimalt.


Skjønner deg godt...det er tross alt en investering man gjør. Og kunnskapen om LED for akvariebruk er ikke alltid så god rundt omkring, ei heller hos de som selger slikt.

Har du vurdert muligheten som ligger i å bygge selv ? Slike pakker kan kjøpes i diverse "vanskelighetsklasser", noen er så enkle at "selv mor kan klare det" ... Du finner ett eksempel her, det finnes andre også om du søker.

He he ja. Tanken har slått meg. Men nå er planen å teste det nye move karret fra akvastabil. Og når de først leverer med LED så forenkler jo det greia mye.
Det er altså 6000-7000 kelvin som er greia plante messig? Har en gruppe L-128 som skal gå oppi her. Sammen med en skokk Corydoras panda/adolfoi, rasboraer og reker.
Veit ikke om en sammensettning av div dioder? Som gir forskjellig kelvin er greia?
Ja, rundt 6000-7000 K er passende for ferskvann. Gjør ikke noe om alle diodene har samme fargetemperatur, men det kan være fint hvis det finnes noen aktiniske (blå) månelys-dioder i oppsettet.
Hvis du skal kjøpe ferdige armaturer vil jeg absolutt anbefale at du ber om PAR-data for oppsettet. Hvis du ønsker å ha muligheten til bruke karet som plante-tank for lyskrevende arter bør du ihvertfall ha et oppsett som gir 50-80 PAR på 30 tommers dybde. En svært krevende spec !
Jeg har gått over til 100%LED på mine akvarier, rett og slett fordi det utkonkurrerer lysrør på alle områder. Plantevekst, pris, utseende og montering.

Jeg har blitt frelst for LED-arbeidslysene (eller flomlys) som selges på ebay. Det finnes sikkert bedre alternativer dersom man ønsker å betale litt mer. Har selv prøvd Cree og de lyser svært godt, men prisen blir ofte noe høyere.

Dersom du vil spare på pris, og få stor effekt for pengene, anbefaler jeg å kjøpe den LED-lampa jeg har bilder av her. Har kjøpt 20w som jeg bruker både på en 20liter og en 54liter, begge med gode resultater. Dersom du skal ha en stort akvarie, finnes de i 30w, 50w og 100w. Du kan også bruke flere. De har slank design, er lette å montére og er så og si "plug and play" og "all-in-one".

Kan nevne at jeg har glossostigma som gror nesten med ett par blader i døgnet, riccia og java som perler til tusen og rotala rotundifolia som er rød/rosa i toppene.

Du finner den på ebay ved å søke på "LED flood light 6500k 20w".
Nå er det jo svært begrenset dybde på 20 og 54 liters tanker. TS snakker om en tank som er nesten 80 cm høy, så det blir en helt annen sak. Finnes det noen PAR vs. distance-målinger på disse lampene ?
Det finnes helt sikkert, hvis du søker litt på nettet. Jeg har ikke giddet å sette meg så godt inn i det tekniske. Jeg bare ser at det funker. Hvor vidt det funker like bra på en høyere tank, er en annen sak. Jeg slenger bare ut forslag på noe jeg er svært fornøyd med
Ofte fins det ikke målinger på generiske no-name LED-dioder. Og da vet man heller aldri om det er bin-dioder man får...hvilket det ofte er, særlig hvis det er China-produkter som er "mistenkelig" billige.
Hvem av de selgerne er det du har kjøpt fra ?
Dette liker jeg. Masse innspill er fint. Snakket med min importør i dag. Han sier at LED opplegget vil være temmelig kostbart nå med en gang. Han skulle sjekke prisene for meg i morgen. Så da er spørsmålet om jeg skal ta T5 i første omgang for så å bytte til led senere. Eller sette inn LED selv.
Noen som har en tanke om de her? http://www.osloby.no/nyheter/krim/Trailer-kjorte-i-buss-ved-Lysaker-7308122.html#.UjDBkGaxXMIhttp://www.aliexpress.com/store/product/New-arrivals-DSunY-inteligent-48-inch-full-spectrum-led-fish-light-hanging-kits-and-brackets-all/117944_1322544217.html?tracelog=back_to_detail_b var ju en veldig masse fancy programering med moonlight dimming etc.........det e ju ikke helt ukjent merke på ledarne heller.....og relativt dyrt før at va kina...og det må vel va bra
Bridgelux er jo kvalitets-LED, så prisen er bra hvis det ikke er lavsorterings-dioder. Men dette er presentert som en lampe for saltvann/koraller,, blir kanskje litt vel blått lys for ferskvann ? Vet ikke helt om jeg hadde våget meg på en armatur som bare er 15mm tykk...kan det være trygt, da ?
De har en hel haug med ulike modeller og de har 2kanals styringar så man kan øke røtt/grønt til førdel før blått.....hade før meg at armaturen var3.4 cm tykk....men likte controllern veldigt gott...
SilverShaded
Ofte fins det ikke målinger på generiske no-name LED-dioder. Og da vet man heller aldri om det er bin-dioder man får...hvilket det ofte er, særlig hvis det er China-produkter som er "mistenkelig" billige. Hvem av de selgerne er det du har kjøpt fra ?


Har kjøpt fra enn rekke forskjellige selgere. Jeg har blitt fornøyd hver gang. Kan kun si noe om hvor god veksten er på akvarier under 35cm i høyde. Mulig de med høyere akvarier må gå for noe mer profesjonelt.
Jeg styrer som oftest unna de som er "mistenkelig billig". Min erfaring er at det jeg får levert lever opp til forventningene (som selvsagt ikke er skyhøye når du handler billig kina-vare på ebay). Men verdt p prøve før man investerer i noe dyrere. Det verste som skjer er at man kaster bort en 200-lapp. Lampene kan alltids brukes til andre ting. Jeg bruker én av dem når jeg maler modeller f.eks.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap