Varmekabel

Tenkte å ha varmekabel i mitt 300l, er det nødvendig å ha varmekabel i hele karret eller holder det med en en liten kabel i hjørnet der plantene skal være?
Søk på varmekabel her på forumet så får du mange treff
Jeg gjorde mye recearch på dette og litt sort hvit så er det bare nord-europeere som har varmekabel og man må ikke ha det i det hele tatt. Den gjør samme jobben som snegler om du ikke vil ha det.

Uansett, jeg kjøpte fra tyskland en JBL 250 som er en av de største og jeg bruker ikke varmekolbe i mitt kar. Min 10 liter holder 28 grader kun med den. Link til hvor jeg fant den billigst på mitt akvarie på min side om du er interessert. Med toll og tull så ble det uansett billgere en å kjøpe i norge, tror totalpris inkludert fortolling, postgang og mva ble ca 550 kr.
Kjøpte meg jbl basic 120 fra webzoo
Kjøpte også 10 liter med tmc nutrasoil.
Har laget et område på ca 35x30cm der det er først et lag med ca 1cm nutrasoil så varmekabel (sydde den fast på en myggnetting) så et lag på ca 7cm med nutrasoil igjen hvor jeg plantet vallisneria (den korteste varianten) og en variant av echinodorus (tror jeg) så et lag på ca 2 cm med finkornet akvariegrus ( "villtfanget" :p fra svartediket i bergen) oppå der igjen.
Blir spennende å se om det gror bra redd for det kan bli endel alger også :s
Jeg kjører varmekablene kun om dagen på timer. Uansett tror jeg plantene setter pris på den. Alger fikser jeg med 3 reker som jeg satte inn for noen dager siden, men de spiser ikke nok. De er dødskule og jeg har bare lyst på enda flere av de. Tenker en 20 st eller noe.
Min varmekabel er ikke på mer enn 10 watt så jeg regner med det går fint å ha den på hele deøgnet
Ja reker gjør nytten hadde en liten gjeng oppi 300 literen jeg og men hadde en juvelciklide som spiste mesteparten av dem. Har flyttet den over i et annet karr nå så tenkte å øke rekebestanden litt jeg og har reker i 3 karr nå så blir muligens en liten runde med håven senere
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap