Bråkete pumpe!!

Heisann!

Eg sliter skikkelig med pumpa mi, den fungerer helt fint men bråker. MYE...
Det høres ut som steinene i "hylle" 3 ligger å beveger seg. Blir hode gal. Er Am-Top pumpe. Akvariet er 370 L så må nesten ha pumpe, men er like før ho ligger ut på plenen......
Den ser lik ut som min pumpe. Pumpa høres ut som skibladner om jeg ikke får ut all lufta. Så om du ikke har fikset det, ville jeg startet der. Når lufta først er ute er min nesten lydløs.
Hvordan får eg ut luft da, stod en evighet å vippa på den i går, det minket med luft men kom litt og litt hele tiden uansett. Bråket like mye....
jeg bruker å strupe ventilen på suge-siden noen sekunder før jeg slipper opp igjen. Dette gjentar jeg noen ganger og da bruker det å gi seg.


Hvis pakningen ikke er helt tett, vil filteret dra inn falsk luft. Dette blir verre etter hvert som filteret går tett og motstanden på innsuget øker.

Merk at i forhold til serve pumpehuset, er mesteparten av filteret "innsug-del" og har undertrykk i forhold til pumpa. At filteret drar inn falsk luft kommer av at "innsug-delen" av filteret også har undertrykk i forhold til atmosfæren rundt.

Løsningen er å rette på, smøre, eller skifte pakningen(e) på filteret. En midlertidig løsning kan være å redusere gjennomstrømningsmotstanden ved å rense filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Alexander Ødegård
Reklame for plussmedlemskap