Hjemmelaget overhead rørfilter? innspill ønskes!

Hei!

Jeg har en 300L, med litt forskjellig i.

Jeg vil bygge meg et filter, men med et par kriterier. Det skal ikke være utvendig, utenfor akvariets fire vegger.
Det skal ikke ta opp stor plass i akvariet, og heller ikke være veldig sjenerende.

Er veldig glad i innvendige filter, og bruker for tiden et ganske stort HMF filter, men det tar jo litt plass.

Derfor har jeg leitet litt, men ikke funnet noe.

Kom da opp med noe ala dette. ( Se bildet )



Det er da snakk om fire-fem-seks, 1 meter, akvariesikre rør, som skjøtes sammen som vist på bildet. De skjøtes enkelt uten lim, og blir tette. Derfor er de enkel å demontere for å renses etc.

Rørene fylles med forskjellige filtermedia, og legges rett over vannoverflaten i akvariet. Jeg har en lystopp som skjuler alt dette.
Jeg tenker da å bruke en pumpe på enten innsugssiden, eller på utløp? Tips?


Ble en vanskelig beskrivelse dette, men forhåpentligvis skjønner noen hvor jeg vil.


Vil dette by på noen problemer? Filteret havner med fem rør, på rundt 5L.
Mats Engelsen
og legges rett over vannoverflaten i akvariet. Jeg har en lystopp som skjuler alt dette.

Hvis filteret skal ligge mellom lystoppen og akvariet, vil det ikke da stjele masse lys?

I tillegg kan det vel også føre til mer effektiv varmeoverføring mellom lystoppen og vannet, altså varmere vann om sommeren?

Hvis jeg ikke har misforstått hele ideen nå, da.
Jeg bruker led-lister som lys da de ikke utvinner merkbar varme. De henger litt rundtom og blir ikke i veien.

Laget meg et filter. Litt annerledes enn på tegningen, men med samme volum. Har brukt HMF hjørnefilter på 5cm x 1900cm2 tidligere, men på det nye filteret er det brukt 2500cm2 med blåfiltermatte og et kilo keramikkringer.
Artig løsning, men blir det ikke litt kronglete å demontere for vedlikehold etc...?

Hva med en lavtbyggende "overhead sump"? fikk litt inspirasjon fra denne: http://www.youtube.com/watch?v=YFcioRUCa6c

Eller sett sumpen på en hylle over akvariet og plant noen potteplanter i sumpen
toremann
Artig løsning, men blir det ikke litt kronglete å demontere for vedlikehold etc...? Hva med en lavtbyggende "overhead sump"? fikk litt inspirasjon fra denne: http://www.youtube.com/watch?v=YFcioRUCa6c Eller sett sumpen på en hylle over akvariet og plant noen potteplanter i sumpen :)


Jeg har ikke mer enn 55mm i leke med i høyden, så derfor ble en slik løsning veldig tungvindt.

Jeg laget meg filter med inngang på 12mm, en rør med innvendig mm på 68mm. 1000mm langt og med utløp helt i toppen andre enden. Det ble fylt med 2500cm2 med 5cm tjukk blåfiltermatte, og et kilo med keramisk medie.

Håper det holder om ikke noen har store innvendinger eller tips? Har ca 1200l/h i gjennomstrømning.
Filtervolumet i røret blir vel ca 3,6 liter, som tilsvarer omtrent et Eheim 2071 utvendig filter, eller et Juwel Bioflow 3.0 innvendig. Begge disse er anbefalt av produsentene opp til ca 250 liter, så du burde kanskje hatt litt mer volum?

Til sammenligning mot HMF, så har HMF filteret en stor overflate som det kan fordele "møkka" på samtidig som det fungerer best med lav gjennomstrømningshastighet slik at vannet for nok tid i kontakt med filterbakteriene.

Din løsning med et tynt rør krever nok en mye høyere gjennomstrømningshastighet og er mer følsom for endringer i hastigheten. Vannet må i praksis må presses gjennom en 1 meter tykk filtermatte, samt at overflaten i inntaket som "møkka" kan fordeles på er veldig liten, med fare for å tette hele røret.

Ville nok satset på en kraftig pumpe som tåler en del mottrykk, samt sett nærmere på muligheten for å lage et forfilter slik at du blir kvitt den verste møkka før vannet skal inn i røret.


Glemte å nevne det, men jeg kjører et eget mekanisk forfilter.
I tillegg til en "water polisher"

Bytter vann en gang i uken, men om jeg må gjøre det to ganger spiller ikke så stor rolle
Artig løsning, men tror nok dette blir fort tett. Heng en 20 liter dunk over karet og pump opp dit og tilbake ijen i bunn. Enkelt og greit, lag en boks for og skjule herligheten.
Gikk litt vekk fra dette når jeg ble helt forelsket og bestilte meg et "fluidized sand bed filter". Det var såppas fasinerende at jeg kan ha det stående utenfor akvariet uten å se stygt ut. Det i lag med et mekanisk filter på pumpen i akvariet, blir prima!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap