Jeg trenger nytt filter til vision 180. hvilke(t)


Hei

Nå er jeg mektig lei av tette filtre og dårlig luftstrøm.

Jeg har et Juwel Vision 180 kar med original filterkasse (compact) og Biopower 240.
Filtrene går utrolig fort tette!
Føler ikke at jeg overforer heller, gir fiskene mat en gang til dagen, ei klype flakfor og en tablett plecotablett. Jeg har 4 dvergguramier, 2 ancistruser, 6 SAE, 8 Corydoras og 6 indiske kloreker.

Jeg vurderer nå å bytte ut pumpene, men til hva?
Har kikka på Juwel Bioflow 8.0 og Eheim 2252.
Kunne gjerne bare pytta pumpa i den originale filterkassetten, men vet ikke om de som selges nå vil passe i min.
Noen andre tips om hvilke filter jeg bør vurdere?

Har vurdert utvendig filter, men er ganske redd for lekkasje.

Hvordan fjerner jeg forresten den originale kassetten uten å ende opp med 180 liter vann i stua?

Takk for svar
Hei

Jeg tok ut filteret på min Juwel 240L. det var enkelt, den var punktet med 5-6 punkter med silikon, De ser du fra utsiden. jeg brukte bare en tapet kniv og skjærte over silikon. Var gjort på 5 min.
Nå kjører jeg utvendig filter 2 stk amtop 1200/6-800 L/t som jeg har bioballer og keramik og div svamper i. Funker som bare det.

Henning
Må bare si at coryene er kjøtteterne så disse bør få kjøttbasert mat som mygglarver, artemia osv. Tetra tabimin til både ancistrus og coryene. Mygglarver, Artemia samt pellets for labyrint fisk går ned på høykant hos guramiene.
Det er veldig viktig å variere kostholdet til fiskene og jeg tror du får mindre møkk i filtret om du velger mat som synker istedenfor svirrer på toppen og går inn i filtret.
Utvendig filter er det som skal til hvis du vil ha god kapasitet. Hvis du tester filteret ordentlig etter at du har satt det sammen, er risikoen for at det plutselig begynner å lekke under drift, minimal.

Nesten alle lekkasjer i utvendige filtre kommer av at filteret ikke ble skikkelig satt sammen. Hvis man ikke tester det, kan det gå lang tid før lekkasjen oppstår, og konsekvensene kan dermed bli store (hvis man f.eks. er bortreist).

Hvis man tester det, finner man det ut med en gang, under trygge forhold.
Sitter pumpen i topp eller bunn av filterboksen du har nå? Hvis den sitter i bunn så er nok filteret av gamletypen som ikke kan oppgraderes med nyere type pumpe.

Rio/vision 180 kommer nå med Bioflow 3.0 som har 600 l/t pumpe og 3 liter filtervolum. Den kan oppgraderes til 1000 l/t pumpe. Har denne selv i 180 litern (se min profil) med original pumpe og ca 30 fisk. Mater en liten klype flakfor og 2 tabletter daglig, og har perfekte vannverdier og krystallklart vann. Bytter kun ut filtervatten i toppen av filterboksen ved vannbytte (1 gang pr.uke).

Ser ut som om både Bioflow 6.0 og 8.0 vil kunne passe i vision 180 med tanke på høyden i karet, men de boksene er store! med 6 og 8 liter filtervolum. Eheim 2252 har kun 0,7 liter filtervolum så den ville eg ikke satset på til annet enn som et ekstra mekanisk filter.





Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap