Finnes det slanger e.l til dette?

Hei! Jeg har et litt pussig spørsmål her, men for å gjøre det litt kort forklart så har jeg da altså en Juwel akvariet på 110liter med sånn innebygd kammer til pumpe og filter.

Det kom med ei pumpe på 400/liter timen. Selv syns jeg denne er litt puslete, selv om jeg kryster filteret for å få god gjennomstrøm. Jeg har tidligere prøvd med ei pumpe på 1000 liter timen men syns det ble aaalt for kraftig. Det ble en god del bråk og jeg måtte ha vannet litt over maksgrensen for at den ikke skulle supe inn luft! Og fordampet det en skarve halv cm så ristet og slo den alle veier!

Men jeg lurer på, er det mulig å sette på en slange på denne enden av pumpa, sånn slik at den tar inn vann "lengre ned" i kammeret (hvis mulig, kommer ikke høyt nok så jeg får se om det er plass til en slange neddi kammeret) Jeg tenker at hvis den blir nødt til å ta inn vann noen cm lengre ned, så vil den ikke dra inn luft og slikt.

Så lurer jeg på om det er noen knep for at det skal bli mindre "trykk" i den? Hjelper det hvis utblås-slangen er lengre? At kraften avtar litt hvis det må gjennom en gummislange på 10 - 20 cm?

Er det vits?

Eller er det enklere å bare satse på ei ny pumpe på kanskje 600 eller 800 liter i timen?

Hva med å lage et strålerør langs hele bakveggen for eksempel? Kappe til en slange som passer og lage en rekke små hull ser jeg for meg at vil kunne gå, særlig hvis du struper litt i enden, ikke stenger helt. Hadde samme utfordring da AmTop'en var ny og helt utett (eller plutselig skulle betjene en 96-liter, det ble litt slitsomt for rekene...). Er usikker på om pumpa finner seg i modifisering i innsuget, det har jo dessuten så merkelig fasong...
Ja, dumt at det har så merkelig fasong. Den går faktisk ann å ta vekk (for å bytte ut til noe mer klompete greier) - er noe sånn Juwel-teknikk, men uten noe som helst så blir det bare selve rotoren, og det virker litt skummelt, og hjelper meg ikke så mye. :P


Hm, det vakke dumt med å lage små hull og strupe litt i enden! Bare synd jeg ikke får gjort noe med den rare enden også. Hersens Juwel.

Skal absolutt lage DIY filter istede for dette kammeret om jeg noen gang må tømme dette karet, haha. Makan!


Forsåvidt satte jeg bare inn ei Eheim biopower pumpe i mellomtiden, mest for å få litt fart i vannet. Det ble vel motatt også. Har nemlig hatt en del trøbbel i det siste her så det var fint å se de kvikne til. :-O
Har en Bioflow 600 pumpe liggende, om den passer filteret ditt?
Det er jeg ikke 100 prosent sikker på! Men de ser helt like ut tror jeg. Skal alikevel storhandle litt over nyttår med akvariegreier, så da kjøper jeg kanskje ei juwelpumpe enten 600 eller 800 liter-typen. Vanskelig å velge mellom 600 og 800 når 400 er litt for lite og 1000 er litt for mye, haha! :P
Altså, prøver ikke å selge den til deg :P Send meg adressen din så dukker den opp i postkassa di neste uke
haha men hva med frakt? :-O
Blir ikke mere enn 34 kr i frakt, og har faktisk noen frimerker her til overs Null Stress
ntåååh, sender deg en PM jeg
Da sender jeg deg en pakke på torsdag el fredag
Ja! Den kom på lørdag faktisk! Mangemange takk
Hjalp det? Eller må du opp i en større pumpe?
Fikk ikke testet den før idag, og den ville desverre ikke starte! :-0 så foreløpig er jeg fortsatt usikker, men det er ingen krise sånn sett. Jeg går nok sikkert for en med 600 liter i timen uansett, da jeg ser for meg at 800 blir litt for nært 1000, som var aaalt for sterkt for min del.
Har du åpnet den og sjekket impelleren? Har aldri desverre ikke testet den selv da den fulgte med et kar som jeg har gjort om til saltvann :/ Men burde vel kanskje ha gjort det høres det ut som :P
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kr Dahlen
Reklame for plussmedlemskap