Noen elektrikere her?

Jeg har kjøpt noen led lamper som jeg vil at skal gå på samme timer.
De kommer uten støpsel og er jorda.
Har to som er oppe og går nå som jeg har koblet til støpsel.

Problem:
Har 9 akvarier som skal ha hver sin 20w lampe.
Er det da lurest å sette på jorda støpsel på alle 9 og deretter sette en forgrener på en timer?
Eller serie/paralell-koble de sånn at alle ender i ett støpsel som går i en timer?
Alt står i et rack så det hadde jo vært greit med et støpsel, men vet ikke hva som er mest brannsikkert.

Har 6 lystoffrør som er koblet sammen nå av forrige eier, det er ikke jorda.

Håper på noen svar her. Ikke gjetting (for det kan jeg selv )
Bruk forgrener. Det blir nok det tryggeste, det mest fleksible og reparerbare, og det mest oversiktlige. Det eneste du må passe på, er at det ikke er mulighet for at vann/kondens renner langs ledningene og inn i forgreineren. Men det må du strengt tatt uansett.

Jeg har forresten ikke fagbrev, men jeg gjetter ikke heller.

En "forresten" til: Hvis du likevel velger å ikke bruke støpsel, må du parallelkoble lampene. Hvis du seriekobler dem, fordeles nettspenningen over lampene, og da får du neppe særlig mye lys.
Takk for svar!
Ja, er nok enklere å ha med å gjøre hvis en lampe må byttes ut etc.
Noen som vet hvor mange watt det er forsvarlig å ha på en timer?

Tror jeg går for en forgrener da
Tja, står belastning 230v/16A så da tåler de vel noen enkle akvarielamper..
Kapasiteten skal stå på timeren. Hvis det står X antall VA (volt-ampere), kan du tolke det som W (watt), og komme nært nok til hverdagsbruk.

De fleste timere jeg har vært borti, takler en kilowatt eller mer. Tviler på at du har så mange LEDs at det blir et problem.
Kampfisk
Kapasiteten skal stå på timeren. Hvis det står X antall VA (volt-ampere), kan du tolke det som W (watt), og komme nært nok til hverdagsbruk. De fleste timere jeg har vært borti, takler en kilowatt eller mer. Tviler på at du har så mange LEDs at det blir et problem.


Jepp, det ordner seg nok da ja.
Takk igjen!
Mingus
Tja, står belastning 230v/16A så da tåler de vel noen enkle akvarielamper..

Det blir over 3500 VA, så da holder det nok lenge ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap