Filtermedier til tetratec ex.700

Inaktiv bruker
Har søkt uten å bli noe klokere, mange tråder om filter og medier men ingen som hjelper meg.
Har et Tetratec Ex.700 utvendig filter og lurer på om jeg skal bytte ut de originale mediene med noe nytt og kanskje bedre.
Dagens situasjon:
1. kurv ca 2 liter keramiske rørbiter med 1 cm svart skum på toppen
2. kurv ca 2 liter svarte plastballer med 1 cm svart skum på toppen
3. kurv ca 2 liter svarte plastballer med 1 cm svart skum + hvitt finfilter på toppen
Kan dette gjøre bedre? I så fall hvordan?

NB! Det svarte skummet er IKKE kullsvamper det er det samme som blåfilter bare at det er svart.

NB2! Jeg vet at jeg ikke skal skifte ut alt på en gang.
Hvis vi regner at kurv 1 er nederst, og at vannet strømmer fra bunn til topp, ville jeg gjordt sånn :
Kurv 1 Mekanisk filtrering med Eheim Mech, og svart skum på toppen.
Kurv 2 : Mekanisk/biologisk filtrering med Eheim BioMech og medium blåfilter på toppen
Kurv 3 : Biologisk filtreing med Eheim Substratpro. Finfilter på toppen.
Inaktiv bruker
Tusen takk! Da blir det bestilling en av de nærmeste dagene!
Inaktiv bruker
Ser nå at det er fire kurver, skal jeg da ha to kurver med BioMech...?
Veldig mange påstår at det beste man kan ha i filter er innholdet i puter og dyner.
Inaktiv bruker
Da mener du slike polyesterballer som finnes i puter og dyner?
Inaktiv bruker
Da er filtermedier bestilt og i posten. Pakken vil mest sannsynlig dukke opp i morgen og da har jeg tenkt å begynne utskiftingen.
Nytt oppsett
1. rørbiter og grovfilter
2. medium filter og finfilter
3. Eheim Biomech
4. Eheim Efhisubstrat Pro

Gammelt oppsett
1. rørbiter og grovfilter
2. grovfilter
3. bioballer
4. grovfilter og finfilter

Hva er det beste å begynne å skifte ut?
Jeg har tenkt å legge medium filter og finfilter i 2. skuff og putte Eheim Efhisubstrat Pro på topp og la dette gå i 4-5 uker før jeg bytter ut bioballene med Eheim Biomech. Er dette en fornuftig fremgangsmåte for å ikke forstyrre for mye i bakteriene?
Inaktiv bruker
Pakken har ankommet og jeg har skiftet ut noe i filteret. Har fulgt planen i posten over og har flyttet på finfilteret til skuff nummer 2 sammen med medium filter, og har fått Eheim Substrat Pro på toppen.
Etter planen nå skal alle partikler fanges opp FØR det biologiske filteret og dermed klare seg med lengre servceintervaller siden er bare er "rent" vnn som passerer. Nå skal dette stå og godgjøre seg i fire til fem uker før jeg skifter ut bioballene med Eheim Biomech.
Vet ikke om det er synsbedrag eller ikke, men det ser ut som det er bedre sirkulasjon på vannet, det er mer bevegelse i plantene enn tidligere.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap