Kjøpe utvendig filter

Jeg har en Fluval 4plus som bråker en god del og må byttes ut,
Fluval 4 plus pumper 1000L i timen
Og det jeg lurer på da er om jeg må ha et utvendig filter som har 1000L i timen for og få like godt resultat og strømninger????.
funker denne like bra http://webzoo.no/default.pl?showProduct=1773&pageId=418
eller må jeg opp på eller vil denne funke bedre
http://webzoo.no/default.pl?showProduct=243731&pageId=574
eller vil fluvalen bli overkill.????
For å gi et godt svar på spørsmålet ditt er det greit å vite hvor stort karet ditt er og hvor stor beslastningen er (hvor mye fisk, hvor store de er og hvor mye de "søpler".
Med et utvendig filter vil du stort sett få mye bedre biologisk filtrering ettersom du får mye større filtervolum. Hvor mye strøm du få i karet avhenger mer av hvor mange l/t med vann som pumpes, men dette kan igjen påvirkes ved hjelp av strålerør og dimensjon på utblås o.s.v.
Fluval 306 burde funke utmerket i kar fra 80-200 liter avhengig av belastning og innbyggere, er karet større ville jeg satset på enda større filter om belastningen er stor. Selv "overdimensjonerer" jeg alltid filtreringen i mine kar
Jeg glemte og skrive liter ja.
Akvariet er 160L
Jeg har ikke fisk oppi der enda men tenkte og kjøpe meg noen ciklider.
så fluval 306 er akkurat passe til mitt akvarie???
Fluval 306 er etter min mening et godt valg til 160L ja. Da har du et godt utvendig filter med god biologisk kapasitet. Et tips er å vri gørra fra 4plus'en over i det nye filteret så får du med noen av de gode bakteriene (forutsatt at 4plus er innkjørt i et kar med fisk og foring). Det finnes jo også masse alternativer av utvendige filtere i den størrelsen, og det finnes enda flere meninger og hva som er bra/best. Har selv gode erfaringer med eheim, men også fluval
Da blir det nok en fluval 306 i 160L min da.
Må innrømme at jeg aldri har testet boyo filtre. Har hatt Fluval, Eheim, Am-Top og JBL CristProfi. De to første merkene har vel jevnt høyere stjerne, kvalitet og pris. Alle de nevnte har fungert hos meg, men det er helt klart kvalitetsforskjeller ute og går.
Det er jo en god del større volum på boyo'en - drøye 40L, mot 28-29L i Fluvalen. Hvis Boyo'en fungerer som den skal vil den jo gi bedre filtrering - spørsmålet er jo da om kvaliteten er god nok. Selv er jeg en type som stort sett foretrekker tysk kvalitet (om jeg har råd til det), fremfor kinesisk (boyo). Men igjen, mulig man får mer for pengene av kineserne... Personlig hadde jeg nok valgt fluvalen, eller denne:
http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/EHEIM-External-Filter-professionel-3-350-2073/207302/?userid=6QTWWvrC1Nn7BeCDC4hOcKv6mxn0EuVqnxZ

Lykke til med valget
tror du boyu'en vil fungere bra i 160 liter og ikke skape store strømmer så planter flyter opp og fisken blir stressa??
Kan få boyu'en for 1200kr
Hei

Har en Fluval 305 som du kan kjøpe for 300 kr av meg

Det er i bruk nå, men skal bytte til nytt filter som jeg får om noen dager.
da ble det Boyu ef 45.
ganske fornøyd.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap