Nytt utvendig filter

Hei

Kjører i dag Juwel Rio 240 med innvendig filter og en fluval 305.

Har bestilt ny Eheim 2075 som skal byttes ut med fluvalen. Og på sikt fjerne det innvendige filteret, evnt bruke det til å gjemme div utstyr i.

Men til spørsmålet

Når jeg skal kjøre inn eheimen kan jeg fint ta vekk fluvalen uten at det har noe og si forhold til bakterier nitrit etc, eller burde jeg faktisk kjøre alle 3 pumpene isammen i 2 - 4 uker?
Det nye filteret har jo ingen bakterier i det hele tatt, så hvis du tar ut det gamle har du null filtrering bortsett fra mekanisk. Du må enten flytte over en god del filtermedier fra det gamle filteret, eller kjøre dem parallelt i minst 4 uker. Hvis du bruker den siste løsningen, anefaler jeg deg å fore fiskene litt ekstra, slik at det blir litt ekstra mat for de nye filter-bakteriene.
Blir vel til at jeg legger i filtermedia fra Fluval 305'en så det er noe filterkultur der. Det burde vel holde frem til det er nok biologisk filtrering fra eheimen. For så å fjerne det?
Ja, hvis du får anvendt mye/alt filtermateriale fra Fluval'en burde det gå helt smertefritt. Da kan du i prinsippet fjerne det gamle filteret med en gang. Alt som trengs, er å holde et meget våkent øye med vannverdiene (ammoniakk og nitritt) den første uka.
Når du flytter filtermateriale, vær meget forsiktig...ikke rens mer enn du absolutt må.
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap