BTN bakgrunn, plassering innsug/utløp til pumpe

Heisann, kjøpt meg brukt kar i dag. 325l Akvastabil. Er montert en BTN bakgrunn i det og utvendig pumpe (AM Pro 3338) Pluss ei sirkulasjonspumpe (Eheim Universal 1262)

Karet er 5 år gammelt og er levert fra butikk med ferdigmontert bakgrunn.
Det jeg undret meg mest over er at både inn og ut fra AM pumpe er på baksiden av bakgrunnen, på samme sted.. Det er ikke laget no hull i bakgrunnen for og hente vann fra forsiden. Sirkulasjonspumpa tar også vann fra baksiden men her er det laget ett hull som den blåser vannet ut av på fremsiden.

Slik er oppsettet fra butikken, med det som fulgte med så klarer jeg ikke og få slange på utsiden av bakgrunn uten og ta av armaturet. Og karet har jo fisk og vann så ikke heelt enkelt og eventuelt få laget noe hull i bakgrunnen.

På meg virker oppsettet feil.. må filterer dårlig på denne måten? Men siden butikken har satt det opp slik så er det kanskje godt nok? Karet har jo fungert slik i 5 år hevertfall.

Bør jeg endre på dette eller er det bra nok?

(Er forøvrig "gammel" akvarist men 10-12 år siden jeg hadde ett kar i drift)
Har funnet ut at jeg må få laget ett hull. Kan ikke tappe akvariet nå igjen så håper på at det er mulig og få skåret ett midlertidig hull med en tapetkniv eller skalpell.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap