Juwel akvarium - innvendig eller utvendig filter?

Inaktiv bruker
Jeg lurer på hvilke løsninger dere med juwel kar bruker angående filtrering? Bruker dere utvendig filter i stedet for den originale juwel?

Jeg har akkurat skaffet meg juwel kar på 350l, og tenkte å bruke den innvendige som fulgte med. Men jeg har en ekstra utvendig eheim 2226 som jeg kan bruke i tillegg, om det er behov for det?

Hvordan gjør dere det da med innsug og utsug? Det er umulig å gjemme det..går selvsagt an å skjære hull i lokket, men likevel så blir utstrømmerrør og innsugsrør synlig hengende over kanten..
Har akkurat skaffet meg Rio 300 selv - har også skaffet et Eheim 2080, doble sett med Eheim installasjons Ki 1 og Kit 2. Kommer å bruke en t-kobling på utblås og ha et innsug og et utblås (bygget med ekstra spray bars) på hver side. Kommer å bruke en haug med Eheim prefilter som går fra bunnen og helt opp.

Slik som denne løsningen på mitt 222 liters:

[External Image]

Må utvide litt i utsparingene bak, slik at det blir helt skjult.

Jeg har fjernet det innvendige stygge filteret.

Inaktiv bruker
Det var slett ikke dumt!

Hvordan skal du utvide utsparingene?

Det høres brutalt ut med et nytt kar - men jeg skal sage, hehe.
Har saget og prøvemontert innsug og utblås på den ene siden, synes det ble veldig bra:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
Ble veldig bra, litt saging er ikke så drastisk, her skal vi borre hull i glasset til overrenn. Og etter å ha sett bildene dine blir det nok litt saging her også for å få plass til innsug og utstrømmerrør.
Ut med 6 liter originalfilter - inn med 25 liter Eheim :

[External Image]
majan
Ble veldig bra, litt saging er ikke så drastisk, her skal vi borre hull i glasset til overrenn. Og etter å ha sett bildene dine blir det nok litt saging her også for å få plass til innsug og utstrømmerrør.


Skal du sump?

Stilig - bilder og beskrivelse av slikt hadde vært veldig interessant
Inaktiv bruker
Nei, skal gå rett til avløp, vil lette vannbytter og sette opp for automatisk vannbytte.
Nå først på mitt nye brukte trigon 350, og senere på mitt neste akvarium, leter etter en brukt rio 400 også.

Tenkte et enkelt og greit system med dryppkran og overrenn. Akvariet står i stua, så er litt nervøs for lekkasjer, men tenkte jeg vil prøve. Kjeller og vann/avløp er rett under akvariet, så må ikke strekke så mye slanger for å få det til heller.

Har brukt noen dager på å lese gjennom div forumtråder om emnet, og begynner til uka, så nå begynner jeg å bli spent her.

Kan selvsagt legge ut litt bilder av prosjektet

Veldig greit med nesten vedlikeholdtsfritt da

Mener jeg så en slik overrenningsdings et eller annet sted. Hvor du ikke trengte å borre i glasset.

En vannivåalarm kan være greit også.

Bilder og slikt hadde vært veldig interessant!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap