Eheim liberty 2041

Hei,

Noen som har erfaring med Eheim sitt hang-on filter? Fikk nylig ett Eheim Liberty 2041 i hus og er skeptisk til lyden. Søkt en del rundt og fikk for meg at denne skal være relativt lydløs bortsett fra lyden av vannet som kommer ut. Syns den lager en ganske støyende durelyd. Er dette normalt? I gangen hvor dette står er det ikke spesielt skjemmende, men jeg tenkte skaffe meg et til for et kar som står på soverommet og der er en lyd som denne uaktuelt. Hva tror dere?

Se videolinken under for et lite klipp.

Ved filteret måler det 60dB.
Har selv to slike Liberty i drift og der er det kun lyden av sildrene vann (med finjustering av vann nivået kan du få det så og si helt lydløst) - men om de henges litt skjeivt på, røret ikke sitter helt riktig så støyer dem. Men rettet opp vinkelen og gav det et lite kakk så var det slik det skulle igjen.
Hmm. Har forsøkt å sette på to forskjellige kar, og det er en veldig merkbar vibrerende lyd. Sildringen høres mer eller mindre ikke. Syns dog etter ei lita uke at lyden har blitt bedre. Får la det gå litt til og se om det "smører" seg selv etterhvert.
Høres ut som noe kan ha vært feilmontert eller noe, for normalt skal ikke Liberty-filterne dure i det hele tatt. Jeg har brukt Liberty i årevis, har hatt mange av dem i drift og har det nå også - og jeg kan garantere at de hadde ALDRI vært langlivede filtere i mitt hus om de ga fra seg during. Jeg hater during!

Hvis lyden har "gått seg til" og blitt borte, kan eventuelle feilmonterte smådeler kanskje ha seget på plass der de skulle være. Jeg bruker forresten også å dytte noe mykt og vibrasjonsabsorberende (bit av liggeunderlag som jeg bretter en gang) mellom filteret og bakglasset der det henger. Dette for at ikke evt vibrasjoner fra filteret skal forplante seg så lett inn i akvariet, og evt vibrering av filter mot glass ikke skal høres for hverken folk eller fisk.
Ok, jeg har lagt litt plast på kanten der jeg satt filteret for å absorbere vibrasjoner. En liten plastbit mellom de to "føttene" som står intill veggen på karet satt jeg også på. Det hjalp litt men det ble definitivt ikke bra nok.

Tidligere i dag kjøpte jeg en boks Kløver Vaselin og smørte impelleren innvendig ved hjelp av en binders. Når jeg så satt igang pumpa igjen, og lyden av luftbobler forsvant, var filteret helt lydløst!

Var veldig skeptisk til bruk av smøring. Har tidligere erfart hvordan et nydelig resultat blir kortvarig så fort ting begynner å feste seg i smørefettet. Leste også hvordan enkelte mener vaselin er skadelig for vannet, gummi, silikon og muligens fisk. Dog ser det ut til at det er delte meninger her og som med alt annet.

Får håpe lydnivået holder seg for hvis det er slik lyden skal være så angrer jeg ikke på kjøpet. Det er ikke den mest sexy duppedingsen men filtreringen og brukervennligheten når det gjelder materialbytte kan man ikke klage på. Vannet er helt krystallklart og det fores brutalt og grises til hver dag pga yngel. Når det gjelder innmaten har jeg spedd på med keramisk og floss. Karbonskiva sparte jeg til siden. Bruker også en svamp over innsuget.

Krysser fingrene!

-Takk for hjelp
mona o
Hvis lyden har "gått seg til" og blitt borte, kan eventuelle feilmonterte smådeler kanskje ha seget på plass der de skulle være. .

Jeg kan ikke skjønne at noe skal være feilmontert. Tok det fra hverandre mange ganger og ting passer jo bare et sted. Iom at filteret ble lydløst når jeg smørte impelleren tyder det vel på at det er noen ugjevnheter på enten staven eller selve impelleren.

Ikke direkte feilmontert, mente mere "skjevt" eller litt ute av balanse. Ting som skal snurre rundt kan da skurre borti noe annet, sånn at det blir lyd. Noe i den stilen der, var det jeg egentlig mente.
Men det høres jo ut som problemet er løst

PS! Du vet at Eheim har egne smøremidler til slike ting? Du trenger ikke bruke vaselin. Eheims produkt er ment å kunne brukes på nettopp slike ting, til filtere.
Vet ærlig talt ikke om det er noen særlig forskjell på den vaselinen og den vanlige.
Ingen aning. Kløver vaselin inneholder jo bare en komponent så det bør vel være det samme vil jeg tro.
Njalme
Ingen aning. Kløver vaselin inneholder jo bare en komponent så det bør vel være det samme vil jeg tro.

Ser nå at eheim er silikonbasert.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap