Hvilket filtermedie bør jeg kjøpe til fluval fx5?

Jeg har handlet meg en brukt Fluval FX5 og lurer på hvilke filter jeg bør fylle kurvene med?
Jeg lurer bla. på om det lønner seg med både Eheim substrat pro og bioballer? Og bør jeg ha kullfiler?
Legger ved et bilde av de forskjellige filtertypene jeg har sett på.

Takker for svar
Har ikke erfaring med det filtret, men om du bruker søkefunksjonen oppi hjørne her så kommer det masse info opp om hvordan andre har gjort det
Cathy
Har ikke erfaring med det filtret, men om du bruker søkefunksjonen oppi hjørne her så kommer det masse info opp om hvordan andre har gjort det :)

Ser at det finnes utallige svar på dette og at ingen svar er like :-P

Høres det ut som en plan med bioballer og finfilter i nederste kurv, eheim pro substrat i midten og keramikkrør med grovfilter i øverste kurv? Eller er det anbefalt med kullfilter også?

Kullfilter bruker man kun om man skal rense vannet som f.eks etter medisin.
Jeg har to slike hvor jeg har brukt bioballer. Ser ut til å fungerer udmerket. Praktisk ved rengjøring, da det bare er å tømme ballene over i en bøtte med akvarievann, Gjøre ren all plastikk og filtersvamper og fylle opp igjen kurvene med bioballer, sette sammen og kjøre igang igjen. Finfilteret oppå øverste kurv er like greit å bytte ved rengjøring. FX5 har svamper rundt alle kurvene som tar seg av partikkelfiltrering, men med gode nok medier i kurvene for biologisk filtrering er det ingen fare å gjøre de skikkelig rene. Med dette oppsettet går filtret fint ett år mellem hver rens. Har også et filter som nå har gått to år uten å være renset, og gjennomstrømningen er fortsatt fin.
Ok, takk for svar!

Jeg tror det blir finfilter + keramikkrør etterfulgt av to kurver eheim substrat pro. Svampene som sitter i fra før tar jeg ut og legger i litt akvarievann fra det gamle akvariet i håp om å kickstarte bakteriekulturen litt mens jeg venter på de nye filtermediene
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap