Hvilket filtermedie bør jeg kjøpe til fluval fx5?
Postet 06.04.14 kl 13:32
Postet 06.04.14 kl 22:05
CathyHar ikke erfaring med det filtret, men om du bruker søkefunksjonen oppi hjørne her så kommer det masse info opp om hvordan andre har gjort det :)
Ser at det finnes utallige svar på dette og at ingen svar er like :-P
Høres det ut som en plan med bioballer og finfilter i nederste kurv, eheim pro substrat i midten og keramikkrør med grovfilter i øverste kurv? Eller er det anbefalt med kullfilter også?
Postet 07.04.14 kl 07:32
Postet 07.04.14 kl 09:15
Jeg har to slike hvor jeg har brukt bioballer. Ser ut til å fungerer udmerket. Praktisk ved rengjøring, da det bare er å tømme ballene over i en bøtte med akvarievann, Gjøre ren all plastikk og filtersvamper og fylle opp igjen kurvene med bioballer, sette sammen og kjøre igang igjen. Finfilteret oppå øverste kurv er like greit å bytte ved rengjøring. FX5 har svamper rundt alle kurvene som tar seg av partikkelfiltrering, men med gode nok medier i kurvene for biologisk filtrering er det ingen fare å gjøre de skikkelig rene. Med dette oppsettet går filtret fint ett år mellem hver rens. Har også et filter som nå har gått to år uten å være renset, og gjennomstrømningen er fortsatt fin.
Postet 07.04.14 kl 10:24
Postet 07.04.14 kl 13:55