Filter plassering og filtermedier
Jeg har 2 utvendige filter, et Eheim Classic 2213 og et Am-top 3338.
I Am-Top Filteret er det 3 kammer øverst en filterduk, kammer 1 steiner (ikke full), kammer 2 samme steiner ikke full den heller så jeg la en ny svamp inni der, kammer 3 svamp…
I Eheim filteret var det 1.øverst filterduk, 2.noen brune små kuler liknet type lekakuler, 3 svamp, 4. De hvite runde med hull i (husker ikke hva de heter)Mech står det på Eheim sine sider.
Lurer på om det er andre filtermedier jeg burde bytte til, fylle på over tid. Alle svampene er sorte.. noe jeg mener å ha lest ikke er bra. Om jeg bytter over til blå svamper burde jeg da velge de som er grov? L
Oppsettet på Am-Top filteret syntes jeg ikke virket spesielt funksjonelt..
Lurer også på om dere har noen råd i forhold til plassering av filterne både inn og ut blås. Foreløpig har jeg kun 6 Delfinciklider i akvariet.
I Am-Top Filteret er det 3 kammer øverst en filterduk, kammer 1 steiner (ikke full), kammer 2 samme steiner ikke full den heller så jeg la en ny svamp inni der, kammer 3 svamp…
I Eheim filteret var det 1.øverst filterduk, 2.noen brune små kuler liknet type lekakuler, 3 svamp, 4. De hvite runde med hull i (husker ikke hva de heter)Mech står det på Eheim sine sider.
Lurer på om det er andre filtermedier jeg burde bytte til, fylle på over tid. Alle svampene er sorte.. noe jeg mener å ha lest ikke er bra. Om jeg bytter over til blå svamper burde jeg da velge de som er grov? L
Oppsettet på Am-Top filteret syntes jeg ikke virket spesielt funksjonelt..
Lurer også på om dere har noen råd i forhold til plassering av filterne både inn og ut blås. Foreløpig har jeg kun 6 Delfinciklider i akvariet.
Postet 24.04.14 kl 14:17
Postet 24.04.14 kl 14:20
Endret: 24.04.14 kl 14:21
Jeg har en AM TOP 3338 og har i nederste kurv ett sort grovfilter (blåsvamp, men sort som er amtop stdr farge) ett litt finere blåfilter og så filterwatt. Midterste skuff har jeg store kuler av ett eller annet slag (fulgte med filteret når jeg kjøpte det) og topp skuffen har jeg Ehfisubstrat.
Eheim har vel ett standard anbefalt oppsett.
Jeg skal skifte ut filtermedier gradvis til dette oppsettet hadde jeg tenkt:
Eheim har vel ett standard anbefalt oppsett.
Jeg skal skifte ut filtermedier gradvis til dette oppsettet hadde jeg tenkt:
Postet 24.04.14 kl 22:36
Ok, da er det sikkert ikke krise med den sorte svampen jeg har heller
Det oppsettet du linket til ser jo veldig bra ut tror jeg skal bestille meg sånne fra ebay. Hvilken av de to Biohome mediene har du tenkt å ha?
Greier ikke helt å forstå forskjellen på Biohome ultra mini og Biohome Ultimate i praksis i filteret.
Ultimate inneholder disse sporstoffene, vet du om disse vil påvirke PH,GH,KH ?:
Silica, Titania, Alumina, Ferric Oxide, Lime, Magnesia, Potash, Soda, Phosphorus Pentoxide, Chromium Sesquioxide, Manganic Oxide, Zirconia, Hafnia, Zinc Oxide, Barium Oxide, Strontia, Stannic Oxide, Sulphur Trioxide. (from XRF analysis).
Det oppsettet du linket til ser jo veldig bra ut tror jeg skal bestille meg sånne fra ebay. Hvilken av de to Biohome mediene har du tenkt å ha?
Greier ikke helt å forstå forskjellen på Biohome ultra mini og Biohome Ultimate i praksis i filteret.
Ultimate inneholder disse sporstoffene, vet du om disse vil påvirke PH,GH,KH ?:
Silica, Titania, Alumina, Ferric Oxide, Lime, Magnesia, Potash, Soda, Phosphorus Pentoxide, Chromium Sesquioxide, Manganic Oxide, Zirconia, Hafnia, Zinc Oxide, Barium Oxide, Strontia, Stannic Oxide, Sulphur Trioxide. (from XRF analysis).
Postet 25.04.14 kl 10:17
Endret: 25.04.14 kl 10:18
Hmmm...jeg regner med at disse stoffene ikke løses i vannet, det ville ikke være bra. Hvis vi tar for eksempel Eheim's Substrat Pro, så er det akkurat det samme : sinter-glass. Hvorfor BioHome skulle være bedre er ikke så godt å si, de har bare fremstilt det som noe nytt og unikt.
BioHome lages visst i Malaysia. Det har vært en del snakk om at BioHome-mediene disintegrerer for fort, altså at det går tilbake til støvform. I så fall vil det hverken være bra for vannet eller rotoren i pumpa. jeg har imidlertid ikke prøvd BioHome, så kan ikke uttale om hvorvidt så er tilfelle. Holder meg til velprøvde Eheim-medier som jeg vet holder mål. Kanskje BioHome egner seg bedre til svære anlegg som f.eks. hagedammer.
BioHome lages visst i Malaysia. Det har vært en del snakk om at BioHome-mediene disintegrerer for fort, altså at det går tilbake til støvform. I så fall vil det hverken være bra for vannet eller rotoren i pumpa. jeg har imidlertid ikke prøvd BioHome, så kan ikke uttale om hvorvidt så er tilfelle. Holder meg til velprøvde Eheim-medier som jeg vet holder mål. Kanskje BioHome egner seg bedre til svære anlegg som f.eks. hagedammer.
Postet 25.04.14 kl 11:45
Lisbeth SOk, da er det sikkert ikke krise med den sorte svampen jeg har heller :-) Det oppsettet du linket til ser jo veldig bra ut:) tror jeg skal bestille meg sånne fra ebay. Hvilken av de to Biohome mediene har du tenkt å ha? Greier ikke helt å forstå forskjellen på Biohome ultra mini og Biohome Ultimate i praksis i filteret.
Jeg har ikke tenkt og bruke Biohome, kjenner ikke til det. Jeg har tenkt og ha Eheim substrat pro (tror jeg det heter) Men ellers følge oppsettet med svamper etc.
Postet 25.04.14 kl 12:13
Postet 26.04.14 kl 06:19