Tetratec EX600 problemer

Jeg har kjøpt et helt nytt Tetratec EX600 fra butikk. Jeg har aldri hatt et utvendig filter før.

Når jeg kjører filteret bråker det veldig mye. Vil anta at det er luft i filteret som gjør dette? Hvordan fjerner jeg luften fra filteret?
Når jeg snur filteret 90 grader for å prøve å få vekk luften, renner det vann ut av det (mellom bøtten og lokket), betyr det at det ikke er tett, eller er det normalt at det renner vann ut når man snur på filteret?

Takk for svar
MVH
Kristian
Inaktiv bruker
Filteret skal være helt tett og det skal ikke lekke noe sted. Ligger pakningen riktig når du satt filteret sammen?
Har et EX.700 elv og det er så godt som helt stille, bare en svak summelyd når jeg åpner skapet og lytter.
Sjekk at det blir helt tett når du setter lokket på. Det skal ikke lekke fra pumpen eller slangene.

Det er en "knapp" på lokket som du pumper luften i pumpen ut av slangene med. Må trykke ganske hardt. Du hører det når den greier å hente vann selv.
Det lekker ikke vann ut lenger, men det bråker like mye.

Kan det være noe galt med "propellen"?
Hvis jeg tar toppen fra bøtten og tester da, kommer omtrent samme lyden. Lager filteret til dere andre som har det lyd hvis toppen er fjernet fra bøtten?

MVH
Kristian
Jeg opplevde med TetraTec EX1200 at det var en del lyd fra vibrasjonene fra slangen bak karet og at det kom en pipelyd fra utblåset.

Det fikset jeg ved å sørge for at slangen bak ikke var tett inntil noe, at det var plass til å justere det.

Pipelyden fra utblås fjernet jeg ved å tette igjen med silikon det siste hullet til utblåset.

Det med selve filteret, så er det viktig at det er helt fritt for luft, dette tok meg 2-3 dager. Hjelper mye å tippe det fra side til side.

Etter at lyden forsvant, må jeg si at pumpen fungerte fint til mitt formål (250 liter).

Dersom det er noe med selve pumpehodet, om det er en løs rotor eller lignende, så har jeg ikke kunnskap om det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap