Hvor stor lysmengde?

Jeg skal bytte lystopp og er usikker på hvor mye lys jeg bør ha, og hvor mye som blir for lite?

Jeg har en 250l som har målene 110cm lang, 50cm høy og 45 cm bred.

Stemmer regnestykke 1w per 2 liter? Kan jeg isåfall trekke fra 30l sand?
Watt/liter er en nokså uhensiktsmessig måte å måle lys på, fordi det ikke sier noe om hva slags lys det gjelder og hvor mye av det avgitte lyset som plantene kan bruke. Men i mangel av PAR-målinger får en nøye seg med watt/liter. Så kommer det også an på hva slags planter det er snakk om. Deres krav til akvaristen (og lyset) kan være høyst ulike fra art til art. Noen planter vokser nærmest ikke uten masse lys og CO2 (med dertil hørende stort næringsbehov). 0.5 watt/liter kan man si ligger på lavt medium lys. Mange planter klarer seg med det. Dessuten defineres lysstyrken delvis av lengden på karet. Sterkere rør er alltid lengre.Så da må man øke antall rør, eventuelt. Det lengste du får på plass er vel 54w Juwel-rør.
En annen ting er at færre men sterkere rør alltid er bedre enn flere svake rør...2x50w er altså bedre enn 4x25w.
Ok, så 2x54 som jeg har sett på nå er egentlig også lite? Muligens kan jeg kombinere med den jeg har nå, og da blir det 2x54 + 2x30w..
Nei, 2x54 er ganske bra, det. Det er ikke noen fordel med for mye lys heller...som sagt over, det setter mye høyere krav til akvaristen med mindre man er en dedikert plante-elsker, er det greit å holde seg på low-tech nivå.
Takk så går jeg for det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap