Avfukter: tilbakeføre vannet til akvariumet?
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Hei, jeg har en avfukter som samler opp en god del fuktighet. Nå om sommeren ligger jeg på rund 4-5 liter i døgnet. Jeg har en tanke om at den vannet som samles opp er bra til akvarium vann, det er jo ingen klor og andre uønskede ting oppi.
Eller er det en plass hvor dårlige bakterier vokser bra?
Hvis ikke kan jo avfukteren fylle opp 25-Liters plast dunken som er automatisk påfylling til akvariumet.
Setter pris på noen gode svar
Eller er det en plass hvor dårlige bakterier vokser bra?
Hvis ikke kan jo avfukteren fylle opp 25-Liters plast dunken som er automatisk påfylling til akvariumet.
Setter pris på noen gode svar
Postet 03.08.14 kl 09:43
Postet 03.08.14 kl 10:16
Det ville jeg absolutt ikke gjort. Fordamperen(Den kalde"radiatoren") er som regel alltid fuktig og får masse luft blåst over seg hele dagen. Noe som fører til at den potensielt kan bli en skikkelig bombe med mugg og andre bakterier. For ikke å snakke om støv(Selv med støvfilter).
Er jo ikke sikkert det er noe problem, spesielt om du har en ny avfukter, eller tar godt vare på den med filtre og rensing osv. Men som Silvershaded sier, vannet her i norge er generelt så bra at det ikke burde være noe problem.
Tror det ville være bedre å bare lufte vannet fra dagen før du skal fylle på vann. Eller invester i et RO(omvendt osmose) filter. Hvis du virkelig vil gå inn for de råeste vannkvaliteter.
Er jo ikke sikkert det er noe problem, spesielt om du har en ny avfukter, eller tar godt vare på den med filtre og rensing osv. Men som Silvershaded sier, vannet her i norge er generelt så bra at det ikke burde være noe problem.
Tror det ville være bedre å bare lufte vannet fra dagen før du skal fylle på vann. Eller invester i et RO(omvendt osmose) filter. Hvis du virkelig vil gå inn for de råeste vannkvaliteter.
Postet 03.08.14 kl 13:52
Inaktiv bruker
Det var det jeg tenkte det ikke var noe god løsning, jeg håpet på selvforsynt akvarium med vann
Da får jeg fortsette med vann fra springen.
Da får jeg fortsette med vann fra springen.
Postet 03.08.14 kl 16:36
Inaktiv bruker
Peter Skau-jakobsenDet ville jeg absolutt ikke gjort. Fordamperen(Den kalde"radiatoren") er som regel alltid fuktig og får masse luft blåst over seg hele dagen. Noe som fører til at den potensielt kan bli en skikkelig bombe med mugg og andre bakterier. For ikke å snakke om støv(Selv med støvfilter). Er jo ikke sikkert det er noe problem, spesielt om du har en ny avfukter, eller tar godt vare på den med filtre og rensing osv. Men som Silvershaded sier, vannet her i norge er generelt så bra at det ikke burde være noe problem. Tror det ville være bedre å bare lufte vannet fra dagen før du skal fylle på vann. Eller invester i et RO(omvendt osmose) filter. Hvis du virkelig vil gå inn for de råeste vannkvaliteter.
Hadde det vært en fordel og hatt en luftpumpe med luftestein nede i 25Liters plastdunken min? Den blir brukt til automatisk vannpåfylling, blir vell tømt en gang i uken. Regner ikke med at vannet blir gammelt av og stå en uke. Hva tenker du om det?
Postet 03.08.14 kl 16:41
Postet 03.08.14 kl 17:55
Inaktiv bruker
SilverShadedSyns en uke er litt lenge å la vannet stå. Hos meg står det over natten, men jeg har en skikkelig vannpumpe oppi byttevannkaret mitt.
Jeg har 160Liter akvarium, der har jeg en 25liters plasdunk som jeg fyller med vann for og forhindre at vannnivået endrer seg. Så hvis det fordamper 1Liter så fylles det på 1Liter.
Snakker vi om det samme?
Postet 03.08.14 kl 18:47
Postet 03.08.14 kl 19:46
Inaktiv bruker
Hver helg tømmer jeg 20 liter med vann, det gjøres ved og bruke en luftslange(tynn) som er strupet ned slik av den automatiske vann påfyllingen klarer og henge med.(det er fordi den stopper automatisk etter 1,5MIN pga og hindre oversvømmelse i karet)
når disse 20 literene er tømt fra karet og brukt opp fra plastdunken så fyller jeg plastdunken opp. og i løpet av uken tømmes den ca 50% pga fordamping i karet.
vannet som fylles på plastdunken blir kun tilsatt aquasafe og det er ingen varme i dunken.
Hvordan skal jeg løse dette? hjelper det og ha en luftstein?
Jeg vil jo ikke gi fiskene mine dårlig vann.....
når disse 20 literene er tømt fra karet og brukt opp fra plastdunken så fyller jeg plastdunken opp. og i løpet av uken tømmes den ca 50% pga fordamping i karet.
vannet som fylles på plastdunken blir kun tilsatt aquasafe og det er ingen varme i dunken.
Hvordan skal jeg løse dette? hjelper det og ha en luftstein?
Jeg vil jo ikke gi fiskene mine dårlig vann.....
Postet 03.08.14 kl 20:08
Postet 03.08.14 kl 20:14
Litt usikker på hvordan det vil gro i den, bakterier, alger osv, men om det er rent vann og du vasker den/skyller den godt når du fyller den kan jeg forestille meg det vil gå helt fint. Noe jeg ihvertfall vil tro er viktig er at du ikke fyller akvariet vann tilbake i den, og får alger osv fra akvariet ned i den. Er jo masse der man ikke vil ha groende i en stillestående vanndunk.
Ville ihvertfall sjekka en gang i mellom om den blir "slimete/glatt" inni, det kan være et dårlig tegn, altså at det gror ting i det.
Om luftestein er god/dårlig idé vet jeg ikke
Ville ihvertfall sjekka en gang i mellom om den blir "slimete/glatt" inni, det kan være et dårlig tegn, altså at det gror ting i det.
Om luftestein er god/dårlig idé vet jeg ikke
Postet 04.08.14 kl 13:44
Inaktiv bruker
Jeg skal prøve og holde god rutine på tømming, men har hatt det slik et halvt års tid nå og det ser ikke ut som det er noe slim nedi.
jeg tømmer selvsagt akvariumvannet rett ut vinduet, genialt og ha akvariumet rett ved vinduet
Takk for alle svar
jeg tømmer selvsagt akvariumvannet rett ut vinduet, genialt og ha akvariumet rett ved vinduet
Takk for alle svar
Postet 05.08.14 kl 11:44
Jeg hadde luftavfukter på akvarierommet mitt før. Syslet litt med samme tanker som deg, å bruke vannet som var i dunken på luftavfukteren i akvariene igjen. Så kom jeg på tanken å teste vannets ph, og det var bra.... Ph-verdien var mellom 4 og 5, hvis jeg husker rett. Veldig surt altså. Det kunne blitt litt av en bombe for fiskene å få det sure vannet "rett i hodet". Fisk takler dropp i ph veldig dårlig. Litt lettere for dem å takle en liten økning i ph, men senkning er de veldig vare for. De kan potensielt stryke med av sjokket.
Uansett er jeg enig med de andre her, det er mye støv og potensielle bakterier i vannet pga det går gjennom filteret på luftavfukteren osv. Jeg endte opp med å kaste det vannet, jeg også, og heller tappe nytt og friskt vann til akvariene
Uansett er jeg enig med de andre her, det er mye støv og potensielle bakterier i vannet pga det går gjennom filteret på luftavfukteren osv. Jeg endte opp med å kaste det vannet, jeg også, og heller tappe nytt og friskt vann til akvariene
Postet 07.08.14 kl 15:11
Grunnen til at det er lav PH, er at det i utgangspunktet er destilert vann(+noe støv og bakterier). Hvis vannet kun skulle brukes til å etterfylle fordampet vann ville ikke det vært noe problem, ettersom mineralene forblir i akvariet når vannet fordamper. Men om man bruker det ved vannbytter vil man få problemer, ettersom man da også fjerner mineraler fra akvariet.
Postet 07.08.14 kl 15:32