Problemer med for mye strøm/sirkulasjon i vannet

Hei
trenger litt tips og hjelp fra dere på forumet her.
Jeg har et lite 26 Liters akvarium, det fungerer bra og fiskene lever, så da må jeg gjøre noe riktig (hatt det i 3-4år). MEN, pumpa jeg bruker er liten men lager veldig mye sirkulasjon i vannet, noe som gjør at de stakkars fiskene aldri får hvile.
Jeg trenger tips til hvordan jeg eventuellt kan løse dette problemet. Man vil jo at vannet skal være godt sirkulert og ha en fin balanse, spesiellt i et så lite akvarium som mitt kan det være en utfordring.
-finnes det andre relativt små pumper med svak strøm men god filtrering?
-finnes det andre måter å filtrere vannet på?
-eventuellt andre løsninger?
- er det måter jeg kan gjøre strømmen fra pumpen svakere på, den har ikke sånn ventil så jeg kan justere med.
-kanskje et utvendig filter er løsningen?

Dette er i hovedsak et problem for fiskene mine. nå har jeg faktisk skrudd av pumpen litt fordi jeg kjøpte meg en kampfisk, og den er ihvertfal ikke vant med strømmen i vannet.
alt av mulige tips er veldig fint.
Dersom noen skal kunne svare deg på dette, må de nesten få vite hva slags filterpumpe du faktisk har....? Kanskje det ville hjelpe med et bilde også, om du kan poste det her, spesielt hvis du ikke er sikker på hva pumpens navn og modellnr er. Det bruker å stå på de, et lite klistremerke under i bunnen eller bakpå f.eks.

Det KAN altså være at filterpumpen din har en justeringsfunksjon, som lar deg nedjustere sirkulasjonen så den blir svakere. Men dette er ofte mangelvare på små filtere. Ikke alle pumper lar seg justere på, sånn at vannstrømmen/sirkulasjonen er konstant og kan ikke reduseres eller økes. Da sliter man litt hvis den er for voldsom. Noen ganger må man kanskje innse at pumpen ikke var den rette for akvariet sitt da, og heller kjøpe en ny og svakere modell. MEN: Skal du bytte filterpumpe, lønner det seg å flytte over det filtermaterialet du har i din gamle pumpe og over i den nye! IKKE kast det, for det er i filtermaterialet alle de nyttige filterbakteriene sitter. Det er filterbakteriene som renser vannet biologisk og gjør det fritt for giftstoffer som nitritt.

Alle akvarier bør/må ha et filter, da dette er det eneste som renser vannet for både giftstoffer og partikler og bøss.

Et 26 liters akvarium er veldig lite, og jeg kommer ikke på akkurat nå på stående fot hva slags innvendig filter som kan passe inn der. Jeg ville egentlig gått for hang-on filter for å spare plass, og Eheim Liberty har jeg brukt mye av. Det henger bakpå kanten på akvariet. Veldig praktisk, har bare et "sugerør" ned i akvariet
OBS! Husk å flytte over filtermediet du har! Klipp det gjerne opp i små terninger og dytt det nedi det nye filteret, jevnt fordelt innimellom det nye filtermediet, så har du fått overført filterbakteriene og med det et velfungerende, nytt filter i gang med det samme.

Jeg har to akvarier i den samme størrelsen - som jeg bruker som klekkerier. Der kjører jeg Aquaclear hangon 20. Disse er justerbare og filterkapasiteten er betydelig. Innsuget er forøvrig som et åpent sluk, så det kan være nødvendig å tre på en svamp.

Anbefaler at du bestiller deg denne.
Luftfilter er også et greit alternativ.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap