Uv filter

Har sittet å lest litt og prøvd å søke (Søkemotoren på AF er forresten ganske ille), sitter jeg alikevel med endel spm.

Vil en inline uv filter dempe vanngjennomstrømmingen fra pumpen mye?

Ser de som selger oppgir veldig forskjellig verdier til forskjellig vanngjennomstrømming. Er det noen tommelfingerregel her?

Bør jeg heller se på innvendige uv filter? Kan sirkulasjonspumpene i disse gå selv om uv er slått av (tenkte å kjøre uv på intervaller.

Kom gjerne også med anbefalinger på sort, helst ikke alt for dyre. Har sett endel på Jebo sine på ebay etter enbefaling fra en bekjent.
Ja, et inline UV-filter vil dempe vanngjennomstrømmingen, den "struper" filteret en god del.
Verdier for vannstrø gjennom et UV-filter kommer an på hva slags nivå av UV-rensing man ønsker. For å ta svevealger kan strømmen være relativt høy, dette er ikke UV-rensing men "vannklarning", og UV dreper ikke algene, bare får dem til å klumpe seg sammen slik at filteret kan fange dem. Til denne formen for "klarifisering" kan man ha en strøm på rundt 200 lier per lampewatt.

For nivå 1 av sann UV-rensing trengs mindre strøm, for å få lengre oppholdstid i kammeret. For nivå 2 (som tar bakterier og noen virus) må man begrense strømmen til rundt 80 liter per lampewatt.

For nivå-2 sterilisering (som tar encellede parasitter) må strømmen være under 40 liter per lampewatt.

Samtidig er en ideell turn-over på opptil 4/time.

Innvendige UV-filter er veldig dårlige rent generelt. De har dårlige elektriske punkter og kan fort gi støt i vannet eller brenne opp. Noen er bedre enn andre, men generelt ikke noe å anbefale.
Når det gjelder in-line UV er min mening at TMC er overlegne.
Hvor mye gjennomstrømning dempes er nok forskjellig fra pumpe til pumpe - noen har mer moment og tåler hindringer i gjennomstrømning bedre enn andre.

Jeg har uv-filter montert på et par Eheim 2080 og gjennomstrømningsmåleren på disse gikk ikke ned etter montering av uv-filtrene. Ingen eller meget liten nedgang altså.

Jeg har koblet uv-lyset sammen med timeren for akvarielyset, ca 10 timer per døgn. Det holder vannet krystallklart.

Edit: Begge uv-filtrene er av JBL et 11W og et 18W
Takk for gode svar.

Det er nok vannklarning som er det viktigste, men blir veldig usikker. Er jo greit å ta andre ulumskheter også.

Hvis det blir inline lampe, blir denne på en Eheim 2026.

Har også vurdert ett lite bøttefilter med innebygd UV, problemet med dette er at UV lampen er tent så lenge filteret går, og vil jo ikke slå av ett ekstrafilter hvis jeg monterer det.

Annen mulighet er såklart et lite bøttefilter og en inline lampe på dette.
Hvor mye strømmen hindres kommer mye an på hvordan UV-røret er konstruert. Hvis du tenker deg at det er 0.3mm avstand mellom kvartsglasset og ytterveggen i røret, så er det ikke vanskelig å se for seg en viss nedgang. Hvis målet bare er krystallklart vann, spiller det kanskje mindre rolle.
Litt usikker på hva jeg skal satse på. Krystallklart vann er såklart første bud, men hvor mye nytte har jeg av å drepe bakterier og lignende?
Nei, hvilket nivå av UV du vil legge deg på er jo helt opp til deg selv
Jeg planlegger en Eheim Classic 2213 til dette bruk i mitt nye kar. Da har jeg i tillegg back-up om hovedfilteret skulle svikte.
Vannklarning får du uansett, hvis de overnevnte tall overholdes og UV-røret er av god kvalitet.
Tror avgjørelsen falt på ett lite bøttefilter, med ca 200l/t og inline uv rør på denne. 11w kanskje, skal tenke litt mer på det.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap