Pumpemysterie

Jeg blir gal.

Det lekker fra ene hanen til Amtop-pumpa, helt nede der den er festet i lokket. En dråpe i sekundet. Jeg har bytta om på o-ringene. Det lekker fremdeles fra samme hane (inn). Ok, så hanen er ødelagt. Jeg bytter om på hanene, og nå lekker det søren meg enda på inn, selv med en annen hane!

Hva i all verden kan problemet være? Hva skal man liksom bytte ut her? Jeg kan jo ikke ha pumpa gående med lekasje hele natta, en dråpe i sekundet blir et ganske vått gulv på mårrakvisten, men hva i all verden gjør man!

Har du prøvd med nye O-ringer da ?
Javisst. Og bytta om på dem. Tørt i ene, lekk i andre, uansett hvilken oring som er i.
Ikke med lupe, nei. Det var ingen som jeg kunne se, men jeg har ikke vært borti utvendig filter før, så ikke godt å vite. Men ingenting opplagt. Det bare drypper sakte men sikkert ned mellom koblingen fra hane til lokk.

Har bestilt nye haner, men vet ikke om jeg kanskje bare burde spare meg for bryet og kjøpe ny pumpe. Men det er så dyyyyyrt.

Uansett har jeg kanskje 2 dager med store vannbytter på meg før jeg må finne en løsning. Skal bort i helga, og kan ikke IKKE ha en pumpe på fredag.
Hvor gammelt er filteret? Jeg hadde et Am-Top-filter som begynte å bli noen år gammelt, og utviklet lekkasje etter å ha vært tett hele veien.

Etter hvert som jeg strammet og justerte deler for å få det tett igjen, begynte det bare å lekke fra flere og flere forskjellige steder.

Jeg konkluderte med at plasten var blitt gammel og svekket, og at jeg hadde fått nok vann ut over gulvet. Filteret røk i søpla, og heretter kommer jeg nok til å holde meg til Eheim.
Ja, det er jo 10 år gammel. Har gått fint til jeg kjøpte det for litt siden (selvfølgelig), men jeg vet bare ikke om det er verd å redde.

Billigprosjekt, my a$$. Kan konkludere med at ingen avkarier passer i den kategorien. Det ryr inn flere ekstrautgifter enn på bruktbil.
Plussmedlem
Du kan jo sjekke prisen på nye AmTop hos Akvariekjellern. De er billige på disse...
Jeg trengte ny pumpe fooooort. Sku gjerne kjøpt en billigere pumpe på nett, men frakt i førjulstida ble et sjangsespill og jeg er lei av å bytte 100l vann om dagen. Det viste seg at "lokal"butikken hadde begynt å ta inn Amtop dagen før, so... meant to be?

Anyway, ny pumpe i hus, funker fint, end of problem. Gidder ikke plages mer med dårlige bruktkjøp.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap