Filter - filtervatt

Ser at filtervatt er helt ut som filtermedie. Det hevdes at dette ikke er tilfredstillende som filtermedium. Jeg kjører ikke med dette i mine filter nå, men har hatt kar tidligere der det kun har vært filtervatt. Har aldri hatt problem med nitritt. Har hatt fisk som har blitt både 16 og 20 år gamle. Hvorfor er ikke dette tilfredstillende?

Jeg ser at andre medium kan være bedre, men det må da være tilstrekkelig hvis ikke belastningen er alt for stor?

Dette er bare en undring, ikke noen påstand i det hele tatt. Har ikke hatt kar på 15-20 år så mye har skjedd siden jeg drev sist.
Går ut fra at du sikter til min uttalelse i en herværende tråd. Der står det også hvorfor :filtervatt er et mekanisk filtermedium og har meget begrenset verdi som biologisk medium. Det egner seg mindre som underlag for filterbakterier, og skylling vil skade dem. Bakteriene må leve i avfall, noe som heller ikke er bra.

Et filter med bare vatt kan kanskje holde til et lite kar med liten belastning, men dette vil være veldig følsomt for alle feilgrep en akvarist kan finne på (overmating, over-rensing, roting i bunnlag, død fisk osv.osv.).
Og i skikkelig gamle dager, da vi hadde bare filtervatt, var det heller ingen som snakket om nitritt. Har selv drevet kar slik for hundre år siden...de var aldri særlig stabile. Det ble noe helt annet da de første bøtte-filtrene kom. Hvis du hadde så stor suksess med dette, så var du sikkert bedre enn meg.
Vi hadde 3 kar hjemme. 2x160 og et 250. Alle med 80 talls eheim utvendig filter med bare vatt. Disse var svært stabile etter hvert, men hadde ikke veldig stor belastning.

men filtre før bøtte versjon husker jeg svært lite av da jeg vel gikk i bleier når vi hadde det.

Men som sagt, jeg er bare ute etter å lærere, ikke kritisere på noe vis.

Nå kjører jeg et eheim pro 3e 450 og et eheim 2228 satt opp etter dagens anbefalinger på 400l kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap