Er lysrørene mine egnet?

Jeg har i dag gjort ferdig oppsett av mitt aller første akvarium, nå er det innkjøring på gang. Vi sitter og funderer på om lyset er som det bør, eller om det er for sterkt? Det ser veldig skarpt og hvitt ut. Det er to lysrør (armatur med lysrør fulgte med, det er et Diversa startup 80 akvarium). På dem står det:

Polamp 18W G13/T8 6500 K Fluolamp daylight.

Akvariet er 112 liter - 80x35x40 cm. Det skal være relativt tett beplantet, ihvertfall etterhvert.

Hva tror dere - er dette ok lysrør å satse på?
Det er ikke for mye lys. 36 W i et 112 liters akvarium er heller motsatt. Og lystemperatur 6500K er fint. Hvis du syns det blir skarpt, kan du hive inn noen flyteplanter som gir litt demping.
Allright! Kanskje lyset ser litt ekstra grelt ut fordi vannet er litt blakket. Ser noe bedre ut i dag enn i går. Har litt flyteplanter, men de vil helst klumpe seg sammen rett ved dyserøret...
Hvis flyteplantene klumper seg slik, kan det tyde på at dyse-røret ikke er plassert slik at du får optimal overflate-sirkulasjon. Prøv å vri det det litt opp eller ned...plantene burde seile rundt.
Ja, jeg tror du har rett, dysehullene peker nok for mye nedover. Jeg klarer ikke å få vridd dem opp uten å stoppe filteret antakelig, for dyserøret sitter jo så helt grusomt hardt fast i slangen. Men det er vel eneste løsning, siden det er lite justeringsmuligheter på annen måte pga. armaturet.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap