30 liter med bare akvarium

I 1978 bygde jeg et 60l akvarium som alt har rukket å stå på loftet i 25 år. Nå er tida kommet for et nytt (bare 30l), i hovedsak bygd som det forrige (da gjorde jeg "alt" sjøl):

Varme. Det hadde underliggende varmetråder styrt av en regulator (basert på TDA1023-kretsen som gir proporsjonal regulering via triac og effekten delt ut over mer eller mindre utstyrte 30-sekunders perioder) og NTC-motstand (føler) limt på baksiden på glasset. Dermed hadde jeg varme uten stygg kolbe.

Filter. Som filter benyttet jeg sanda som var, den lå oppå en perforert plate, med 1 cm vann under. Luft ble pumpet ned i vannrommet, og lufta gikk opp igjen i et rør (nesten til topps, for å få til pumpeeffekt) slik at det ble undertrykk i sanda. Dermed hadde jeg filter uten stygt filter. Dette var forresten hyllevare hos Marits Zoo her i Trondheim på 80-tallet.

Lys. Nå har jeg tenkt å bruke lysdioder (2700K?) og ha et par-tre soner, også med regulering av lysstyrke.

Slipper jeg å bygge alt dette sjøl? Er det noen som har erfaringer eller ideer? Virker (noe av) dette helt sprøtt?
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap