Par måler
Postet 14.01.15 kl 09:50
Endret: 14.01.15 kl 09:51
Postet 14.01.15 kl 10:26
SilverShadedJeg bruker det, men da i form av reef-utgaven av Seneye. Selvfølgelig skulle jeg gjerne hatt denne kalibrert mot mere "seriøse" målere, men målingene tilsvarer mine beregninger godt og duger til mitt formål.
Jøss. Denne var jo helt overkommelig i pris. Dette er jo bare å bestille..
Skulle bare vært en Redox + DO måler der også for å tilfredstille min nyskjerrighet på oxidering.
Takk for tipset.
edit: Er det du som kjøpte Staurogyne Repens av meg ?
Postet 14.01.15 kl 12:35
Endret: 14.01.15 kl 12:36
Postet 14.01.15 kl 13:10
Postet 14.01.15 kl 13:36
Postet 14.01.15 kl 13:39
Huff. Dette var desverre akkurat som fryktet.. Jeg må gjøre QA her. Potensialtet for brukerfeil er stor med vinkel merker jeg.
Mine umiddelbare PAR verdier på bunn var alt for lave.. Jeg sliter med at planter som krever mye rødt lys kaster blader lengre nede.
Det kan forsåvidt se ut som om dette gjelder hele spekteret. 45 på bunn (rett under en led lampe) var endel mindre enn antatt. Hadde forventet rundt 70.
Det er kun PAR jeg kjøpte den for også... Leste flere forskjellige tilbakemeldinger før jeg hoppet på den.
Mine umiddelbare PAR verdier på bunn var alt for lave.. Jeg sliter med at planter som krever mye rødt lys kaster blader lengre nede.
Det kan forsåvidt se ut som om dette gjelder hele spekteret. 45 på bunn (rett under en led lampe) var endel mindre enn antatt. Hadde forventet rundt 70.
Det er kun PAR jeg kjøpte den for også... Leste flere forskjellige tilbakemeldinger før jeg hoppet på den.
Postet 14.01.15 kl 15:22
Endret: 14.01.15 kl 15:24
Postet 14.01.15 kl 15:42
SilverShadedSåvidt jeg skjønner er dette armaturet bestykket med blå LED pluss hvite LED på 13000K. Ikke helt ideelt, hvis så er tilfelle. Hvilke planter er det du mener har ekstra behov for lys i rød bølgeengde ?
Ludwigia glandulosa ´perennis´
LED armatur har CREE Led Cool White på 6500K. Du har kanskje sett på saltvanns-versjonen.
Postet 14.01.15 kl 15:53
Ja, det må ha vært saltvann jeg har sett på,sorry
Hvis du har spektrum for disse LED-enhetene kunne det vært interessant å se.
Vet ikke om du faktisk mener Ludwigia glandulosa ´perennis´ trenger mere rødt lys fordi planten er rød ? Faktum er jo at en plante fremstår som rød fordi den reflekterer lys i den røde spektrum-delen. Røde planter absorberer derfor mest blått lys.
Hvis du har spektrum for disse LED-enhetene kunne det vært interessant å se.
Vet ikke om du faktisk mener Ludwigia glandulosa ´perennis´ trenger mere rødt lys fordi planten er rød ? Faktum er jo at en plante fremstår som rød fordi den reflekterer lys i den røde spektrum-delen. Røde planter absorberer derfor mest blått lys.
Postet 14.01.15 kl 16:06
SilverShadedJa, det må ha vært saltvann jeg har sett på,sorry :-) Hvis du har spektrum for disse LED-enhetene kunne det vært interessant å se. Vet ikke om du faktisk mener Ludwigia glandulosa ´perennis´ trenger mere rødt lys fordi planten er rød ? Faktum er jo at en plante fremstår som rød fordi den reflekterer lys i den røde spektrum-delen. Røde planter absorberer derfor mest blått lys.
Hei,
jo egentlig. Er det ikke slik at røde planter blir røde fordi dette er deres "solkrem" altså beskyttelse mot mye rødt lys ? Implementeringen av denne solkremen kommer i forskjellige varianter alt etter hvilke forhold de er ment å stå i...
En variant er planter som er grønne men blir røde først når de kommer under sterkt lys. Plantene blir derfor røde når de får for mye rødt lys og ønsker å beskytte seg mot dette. Disse plantene gror helt fint hos meg.
Planter som derimot er røde hele tiden er genetisk programmert til å ta vekk masse av det røde lyset, men de trenger det fortsatt...
Ludwigia glandulosa ´perennis´ er en plante som er rød hele tiden og den må derfor ha meget med lys i det røde spekter for å dekke sitt lille behov for lys i det røde spekteret.
Mener nå å ha lest studier som viser at det er slik det fungerer.
Edit: Vedrørende led lysene klarer ikke akvastabil å hoste opp noe. Videre er det for mange varianter av led lampene de bruker til at jeg klarer å bestemme hvilke led typer de har valgt. Akvastabil har brukt en meget dyktig kar fra danmark som rådgiver til disse led.
Om det skulle vise seg at de ikke tok med disse endringene ville det være meget synd.
Jeg har lyst til å åpne ett av de men da er det nok ikke vantett lengre.
Postet 14.01.15 kl 16:43
Endret: 14.01.15 kl 16:47
At en plante er konstant rød betyr jo at den beskytter seg mot disse bølgelengdene ved å reflektere dem.Karotenoider absorberer kun lys i den blå og grønne delen av spekteret og er dermed en beskyttelse mot overeksponering av rødt lys ved å reflektere dette. De overfører absorbert lysenergi videre til klorofyllceller, og bidrar dermed til fotosyntesen ved å fange energy fra deler av spekteret som klorofyll ikke kan direkte utnytte/absorbere selv. Alle de ulike pigmentene i planten absorberer altså fra hver sine deler av spektrumet. Selvsagt bruker også røde planter lys fra den røde delen av spektrumet (som det er overflod av i sollys), men dette absorberes ikke av karotenoid-pigmenterte celler. Rødfargen er forsåvidt bare et tegn på at planten trenger intenst lys, fordi karotenoider ikke er like gode på å bidra til fotosyntesen som klorofyll og siden planten har så mye karotenoider blir den mindre efektiv i å utnytte lys. For å opprettholde fotosyntesen behøver den da høyere lysintensitet, men kaster vekk mesteparten av de røde bølgelengdene. I praksis kan man si at slike intenst røde planter lever på en fin linje...de trenger intenst lys, men sier samtidig ifra at "jeg har mer enn nok RØDT lys !". Det gjenspeiles i deres voksesteder...gjerne i klart vann på grunnt vann der de overeksponeres for rødt lys. Plantene forandrer karakter dersom de lever under for lav lysintensitet, da dette tvinger dem til å utvikle andre pigmentarter for å holde seg i live. Og de fleste planter som overeksponeres med lysintensitet vil utvikle noe karotenoider i utsatte plantedeler for ikke bli skadet av for høyt energiopptak.
Postet 14.01.15 kl 18:40
Endret: 14.01.15 kl 18:42
Hei,
Jeg er altså ingen ekspert her.. Jeg forsøker bare å lære men glemmer du ikke klorofyll her ? Når jeg mener noe utelates fortsetter jeg å grave.. ikke for å kverulere men for å lære slik at det er sagt.
* Lys og dybde.. Rødt avtar i intensitet hurtigst i vann
* Klorofyll A har to peaks. en i 400 og noe nano og en på litt over 650 nano
* Klorofyll B har to peaks. en peak i 400 og noe mer en A og en peak litt lavere enn klorofyll A i 600 området.
Røde planter trenger også som du sier lys i det røde området. Alt jeg har forsøkt av røde planter kaster blader nederst og trives i høyere lag.
Når planten trenger rødt lys og naturlig filtrerer vekk rødt lys på grunn av sin farge
ville det ikke da være helt naturlig å anta at jeg har for lite rødt lys ?? Sett i betraktning at grønne forgrunnsplanter er lave, tette og fine ? De viser ingen tegn til å strekke seg etter lyset men vokser bortover substratet..
For meg virker dette logisk men dette er ikke mitt fag (Jeg er bare heldig og har en god lærer i danmark)
PS: Jeg hadde håpet du også ville svare på oksiderings tråden min.. Det var deg jeg hadde i mente da jeg skjønner du har vannkjemi eller organisk biologi som fag ?
Nå sitter jeg bare helt stille og håper at barna sovner slik at jeg kan arbeide litt i akvariet.
Jeg er altså ingen ekspert her.. Jeg forsøker bare å lære men glemmer du ikke klorofyll her ? Når jeg mener noe utelates fortsetter jeg å grave.. ikke for å kverulere men for å lære slik at det er sagt.
* Lys og dybde.. Rødt avtar i intensitet hurtigst i vann
* Klorofyll A har to peaks. en i 400 og noe nano og en på litt over 650 nano
* Klorofyll B har to peaks. en peak i 400 og noe mer en A og en peak litt lavere enn klorofyll A i 600 området.
Røde planter trenger også som du sier lys i det røde området. Alt jeg har forsøkt av røde planter kaster blader nederst og trives i høyere lag.
Når planten trenger rødt lys og naturlig filtrerer vekk rødt lys på grunn av sin farge
ville det ikke da være helt naturlig å anta at jeg har for lite rødt lys ?? Sett i betraktning at grønne forgrunnsplanter er lave, tette og fine ? De viser ingen tegn til å strekke seg etter lyset men vokser bortover substratet..
For meg virker dette logisk men dette er ikke mitt fag (Jeg er bare heldig og har en god lærer i danmark)
PS: Jeg hadde håpet du også ville svare på oksiderings tråden min.. Det var deg jeg hadde i mente da jeg skjønner du har vannkjemi eller organisk biologi som fag ?
Nå sitter jeg bare helt stille og håper at barna sovner slik at jeg kan arbeide litt i akvariet.
Postet 14.01.15 kl 20:02
Nei, jeg har da ikke glemt klorofyll...det er jo omtalt i forrige post.
Ja, rødt avtar hurtigst i intensitet, og er mer eller mindre helt absorbert på et par meters dybde. Hvilket vi sjelden har i våre akvarier. Det er jo derfor vi finner røde planter på grunt vann hvor lysintensiteten er høy nok til at de kanleve og vokse og samtidig ha beskyttelse mot overload av den røde delen av spekteret.
Klorofyll A+B absorberer lys i flere deler av spekteret, blandt annet den røde delen, så den delen er dermed dekket. Karotinoider (fins mange ulike) absorberer blått/grønt lys og dekker den biten.
At røde planter mister blader nederst er nok rett og slett bare et tegn på manglende lysintensitet ved bunnen...noe dine PAR-målinger også bekrefter. En PAR-verdi på 45 er ikke nok lysmengde, når nesten ikke "lavt medium" på skalaen. Som sagt trenger røde planter mer intenst lys fordi karotenoider er mindre "effektive" enn klorofyll...og der oppe er de da overeksponert for rødt. Som sagt, en ren balansegang for planten ! Man ser da også ofte at røde planter blir nesten grønnlige helt nederst og mer og mer intenst røde mot toppen.
Du er selvsagt velkommen til å ha andre meninger, jeg har bidratt med det jeg kan. Og jeg har ikke tenkt å krangle hverken med deg eller din danske "lærer"
Ja, rødt avtar hurtigst i intensitet, og er mer eller mindre helt absorbert på et par meters dybde. Hvilket vi sjelden har i våre akvarier. Det er jo derfor vi finner røde planter på grunt vann hvor lysintensiteten er høy nok til at de kanleve og vokse og samtidig ha beskyttelse mot overload av den røde delen av spekteret.
Klorofyll A+B absorberer lys i flere deler av spekteret, blandt annet den røde delen, så den delen er dermed dekket. Karotinoider (fins mange ulike) absorberer blått/grønt lys og dekker den biten.
At røde planter mister blader nederst er nok rett og slett bare et tegn på manglende lysintensitet ved bunnen...noe dine PAR-målinger også bekrefter. En PAR-verdi på 45 er ikke nok lysmengde, når nesten ikke "lavt medium" på skalaen. Som sagt trenger røde planter mer intenst lys fordi karotenoider er mindre "effektive" enn klorofyll...og der oppe er de da overeksponert for rødt. Som sagt, en ren balansegang for planten ! Man ser da også ofte at røde planter blir nesten grønnlige helt nederst og mer og mer intenst røde mot toppen.
Du er selvsagt velkommen til å ha andre meninger, jeg har bidratt med det jeg kan. Og jeg har ikke tenkt å krangle hverken med deg eller din danske "lærer"
Postet 14.01.15 kl 21:33
Jeg sier ikke at jeg har rett. Jeg forsøker bare å lære. Kunnskap på forum har jeg blitt lurt av litt for mange ganger.. Derav spørsmålene.
Jeg sier heller ikke at en av mine kilder til kunnskap påstår dette mer rødt lys. Dette med rødt lys er bare noe jeg antar utifra mine observasjoner og informasjon funnet om fotosyntese.
Nå har endelig minste jenta sovnet her så jeg skal måle igjen på bunn.. Jeg tok en liten måling til her isted og fikk 75 & 79. (med ei lita jente på armen)
Jeg skal montere føleren på litt skiferstein slik at den blir mer stabil og ta en 20-30-40 målinger til.
Altså: Det du mener er at farge er bullshitt siden de får dekt behovene på de lavere bølgelengder. Det er intensitet innenfor PUR som er tingen
Jeg sier heller ikke at en av mine kilder til kunnskap påstår dette mer rødt lys. Dette med rødt lys er bare noe jeg antar utifra mine observasjoner og informasjon funnet om fotosyntese.
Nå har endelig minste jenta sovnet her så jeg skal måle igjen på bunn.. Jeg tok en liten måling til her isted og fikk 75 & 79. (med ei lita jente på armen)
Jeg skal montere føleren på litt skiferstein slik at den blir mer stabil og ta en 20-30-40 målinger til.
Altså: Det du mener er at farge er bullshitt siden de får dekt behovene på de lavere bølgelengder. Det er intensitet innenfor PUR som er tingen
Postet 14.01.15 kl 21:57
Endret: 14.01.15 kl 21:58
sonicAltså: Det du mener er at farge er bullshitt siden de får dekt behovene på de lavere bølgelengder. Det er intensitet innenfor PUR som er tingen
Har aldri sagt at "farge" er bullshit. Ikke noe akvarielys er jo farge eller ikke farge...det er en viss samling/sammensetning av bølgelengder. Plantene har forskjellig utstyr som absorberer de forskjellige delene av spektrumet. I tillegg til nødvendige næringsstoffer setter dette dem i stand til å leve og vokse. En plante som er skapt for å vokse under svært sterk lysintensitet er ofte genetisk kodet til å produsere mye karotenoider, det virker som beskyttelse mot brannskader bl.a. ved å reflektere store mengder overflødig rødt lys. Den bruker selvsagt også fra den røde delen av spekteret, noe klorofyll tar seg av. Den bruker altså lys fra hele PAR-delen av spekteret, svært lite fra noen deler og selvsagt mye, mye mer fra sin PUR-del av spekteret. Og røde planter er som tidligere sagt aller best på å absorbere energi fra den blå og grønne delen.
Postet 14.01.15 kl 22:45
Postet 14.01.15 kl 22:54
Postet 14.01.15 kl 22:58
Postet 15.01.15 kl 00:08