Høy kelvins innvirkning på karret?

Jeg er blitt nysgjerrig på hvordan led's med høy kelvin feks 12-13 virker inn i ett ferskvannskarr? Fare for høyere algevekst? Hva med planter? Feks de litt enklere som feks anubias og mose sorter? Noen som har erfaringer eller kunnskap?
Dette er et veldig omfattende spørsmål, men her er en "forenklet" respons. Siden det virker som du er interessert i lysets effekt på planter og alger, holder jeg meg til det.

Plantene i våre ferskvannskar kommer gjerne fra relativt grunnt vann i forhold til saltvannsvekster og koraller. De lever også ofte i vann som har overhengende vegetasjon og/eller er farget av nedfallent løv og treverk. Jo mere "skygget" de er av slike årsaker, jo mindre lysintensitet trenger de for å trives. De får full-spektrums dagslys, men ofte ikke stekende direkte sol. De som trenger høy lysintensitet, er de vi gjerne kaller "krevende" planter. Anubias kan således klare seg med svært lite lys, de er mørkegrønne for å absorbere mest mulig lys i den blå og røde delen av spekteret (der det grønne klorofyllet har max absorsjon). Krevende planter som f.eks. enkelte Rotala-arter vokser under mye mer lysintensitet og har utviklet mere røde/gule karotenoid-pigmenter for å absorbere mest mulig blått lys og beskytter seg mot overeksponering av rødt lys ved å reflektere det (de ser røde ut) . Dette er en egenskap som de fleste alger ikke har i like stor grad.

I sollys er det store mengder lys i den røde delen av spekteret. Dette absorberes imidlertid raskest av vannet, og er borte på drøye et par meters dyp. LED-lys på 12-13000K inneholder mye lys i den blå delen av spekteret. Blått lys trenger mye dypere ned og kan dermed tilfredsstille kravene til koraller og invertebrater som lever på mere dyp og utsettes for direkte sol av høy intensitet i krystallklart vann. Slikt lys er derfor ikke like velegnet til hold av ferskvannsplanter...det har gjerne for lite lys i den røde delen av spekteret som disse også trenger. For alger derimot er det flott, de kan utnytte dette lyset bedre enn plantene og vil trives godt.

Håper dette hjalp litt...
Takk for super forklaring SilverShaded, virkelig nyttig i disse led-tider Du er et orakel og jeg er virkelig glad du tar deg tid til å være aktiv her på forumet
Tusen takk silvershaded. Nå blei jeg straks mye klokere. Grunnen til at jeg spørre er fordi jeg er i planleggingsfasen av det nye stue karret som skal stå i det nye huset. Og akvastabil har jo kommet med sin nye serie move som du/dere sikkert hatt fått med dere. De kommer jo med led som ett alternativ. 6500 kelvin eller 13000 kelvin. 13k kelvin vil gi mine tanganyika fisk (som inneholder) en del blått en fantastisk farge. Og økt algevekst er heller ikke dumt da fiskene naturlig beiter alger i sjøen.

Når det kommer til planter så er kunnskapen ganske begrenset. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å prøve meg med noen enkle planter og en del mose i dette karret. Men de vil kanskje ikke få det de trenger de da? Hvis jeg går for 2 led ramper på 13k hver?

Kan jo evt ta en på 13k og en på 6.5? For da vil vel hele spekteret med lys Være der?

Som Rita A sier. Det er godt vi har deg her silvershaded. God kunnskap og godt formidlet. Veldig fint for oss som bare har holdt tanganyika fisk og ikke kan ett dugg annet enn akkurat den biten he he.
Skal du ha malawi/tanganyika i det nye karet ? Ja, 13000K vil fremheve disse fiskene godt. Dette er da også fisk som lever under ganske høy lysintensitet med lite skygging og diverse dyp. Vokser vel ikke så altfor mye planter der, heller ? Trenger de mye alger, så go for it.

Såvidt jeg vet har dette Akvastabil-lyset hvite LED og aktiniske/blå. Men du må huske på at fargetemperatur (i K) og lysmengde (i PAR) er to vidt forskjellige ting. Og jeg vet ikke hva slags og hvor mange LED de bruker, og har heller ikke sett hverken spektrum eller PAR-målinger for disse. Kvalitets-forskjellene er betydelige mellom ulike LED-enheter. Men å ha planter som Anubias i dette karet er nok ikke det beste hvis det er et tanganyika-kar med 13000K lys. Vannverdiene vil også være vanskelige for en god del ferskvannsplanter, da de fleste som nevnt ikke er skapt for slikt lys og slikt vann.
Ja det blir helt klart tanganyika. Tanken er en veldig sparsom beplantning i en 720 liter. Tanken min var 5-6 anubias eller evt en annen plante i samme sjanger. Også var tanken å ha en mose haug blant no steiner etc. Mest for at yngel skal ha en trygg plass til å gjemme seg. Også for å få litt grønt i karret da selvsagt.

Vannverdier vil jo bli i det øvre sjiktet selvfølgelig. Normalt sett har jeg en pH på 8.2-8.5 g og kh husker jeg ikke helt åssen var men stort sett rundt 12-15 hvis jeg ikke husker feil.

Filtrering vil bli en eheim 2260 og bakgrunnsfilter med 2 gode sirkulasjonspumper bak. Blir nok en sirk pumpe i karret også. Det spille kanskje litt inn for planter det også? Om jeg kan kalle det lille jeg har tenkt meg for beplantning da.

Det er som du sier lite planter i tanganyika sjøen. Og stort sett så har jeg kjørt tanganyika karra mine uten planter. Men nå tenkte jeg å prøve noe nytt. Jeg har heller ikke sett noe målinger på disse led rampene ifht par osv. 13k kelvin er jo i utgangspunktet ment for saltvann. Men etter min mening så Gjør det seg veldig godt til nettopp tanganyika også. 6.5k led'n deres er jo ment for ferskvannskarr og jeg blir mektig overrasket om de ikke har plante biten i betraktning.
Som sagt er Anubias-artene (og de fleste andre ferskvannsartr) skapt for helt andre vann- og lysforhold enn hva du planlegger. Har du gjordt noe research på hvilke plante-arter som faktisk finnes i disse biotopene ?
Har kikket litt rundt og det jeg har funnet så langt er noen få vallisineria arter. Det er i grunnen ikke en plante jeg er spesielt glad i da jeg føler de tar over hele karret på kort tid.

Jeg skal gå litt grundigere til verks og se hva jeg finner ut av.
Ja, tror dette er veien å gå når det gjelder dette karet !
Da frøken (fru?) Silvershaded har jeg sjekket litt rundt. Hovedsakelig på utenlandske nettsider men også litt i btn bøkene mine.

Naturlig i sjøen finnes ceratophyllum arter.
Vallisineria
Potamogeton
Samt noen andre som ikke eksisterer i handelen.

Ifølge btn bøkene og noen utenlandske forumer er visstnok javamose og anubias mye brukt med stort hell (sies det).

Btn akvarieguide sier også at følgende arter skal passe mtp vannverdier
Anubias barteri var. Barteri samt nana utgaven.
Ceratophyllum demersum høyde 5-100 cm ifølge boka?
Echinodorus bleheri
Egeria densa
Hydrocotyle leucocephala
Windeløw
Javamose (vesicularia dubyana)

Ifølge btn boka så er ingen av disse artene noe krevende ifht lys. MEN. Det er jo en vesentlig forskjell på t5-8 med middels effekt og 2x13k kelvin leds. Jeg sliter med å finne specs på led rampene. Det jeg har funnet ut er at den rampa jeg har sett meg ut har følgende: 15 stk 3w dioder pr rampe hvor 12 er "kaldt hvitt" og 3 stk er blå aktiniskt. Par specs finner jeg ikke? Det står det er 3W XPG/XT-E dioder fra Cree. De kan også leveres som dimbare noe jeg tror jeg kommer til å gå for.

Vil dette ha noen innspill ifht planter?

Det er rart å være det jeg selv vil kalle en ganske så erfaren tanganyika akvariet som har hatt lek på arter som skal være "umulige" å drette i akvarie, for så å sitte her og stille spm om det som tilsynelatende skal være enkle planter å holde i akvarier. Fiskenes behov har jeg stålkontroll på, vannverdier har jeg stålkontroll på samt filtrering og sirkulasjon. Men de grønne plantene derimot. Der er jeg ute og sykler.

Håper ikke postene mine framstår som en argumentasjon for at jeg skal ha det sånn som jeg vil. For det er ikke hensikten. Jeg vil lære og tilegne meg kunnskap om denne delen av hobbyen min også.

Jeg setter veldig pris på at jeg får svar og erfaringer. Spesielt dine godt utfyllte svar silvershaded.
Du må være klar over at selv om Akvastabil sine LED's er dimmbare, må du derimot selv anskaffe en driver (strømforsyning) som kan dimmes og deretter en controller til å dimme med 0-10 Volt som styring.

De leveres med constant current drivers som ikke er dimmbar. De hadde en periode informasjon ute om at de kunne leveres ferdig med dimmer men det har de trekt seg på og senere endret nettsidene sine..

hvor fant du forresten info om sammensetningen av leds pr skinne ?
Nei, jeg tar det ikke opp som at du bare er ute å få de svarene du selv vil ha. Skulle jeg beveget meg ut i ukjent territorium ville jeg også ha gjordt en max forhåndsjobb.

Vallisneria og Potamogeton har jeg god tro på, også Ceratophyllum. Cryptocoryne crispatula var. balansae burde gå bra.
Vet at folk holder Anubias barteri i mange vannverdier, det er da også veldig tilpasningsdyktige planter. Men lyset er, som du sier, en annen sak ! I for mye lys utvikler de rare, deformerte blader.

Egeria densa og Hydrocotyle leucocephala klarer seg nok brukbart også, men Javabregner ville jeg ikke prøvd.

For meg er dette oppsettet noe jeg ikke har jobbet så mye med. Så jeg må lene på mine kunnskaper om planter og lys. Da jeg selv drev med malawi, brukte jeg kun vallisneria...men jeg hadde da også helt vanlige T8-lysrør, som er noe helt annet enn det du sikter mot.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap