Luft i utvendig filter

Hei! Mitt utvendige Eheim 2217 fikk en sprekk i innsugsrøret under forrige vannbytte. Sprekken er NESTEN sammensittende, men luft trenger inn i små doser og havner i filteret, som lager en del lyd. Jeg må selvsagt bytte ut plastrørene, men har to spørsmål:

1) Er det bråttom? Blir filteret skadd når det bråker? Det skramler ikke, det er typisk "luft i pumpen"-lyd konstant. Utblåsningen virker normal styrkemessig, men det kommer jo en del luft. Sprekken er rett over vannlinjen.

2) Hvor kjøper jeg akkurat denne delen? Rundt, enkelt plastrør fra utblåsningsslange ned i akvarium. Er det sånt de har mange steder? Hva spør jeg etter?

Takknemlig for all hjelp!
Over kortere tid burde det ikke skade filteret/motoren.

Du er litt uklar...først sier du "innsugingsrøret", så sier du "fra utblåsningsslange ned i akvarium". Er det innsuget, burde det være greit å finne,de har det hvertfall på ZooService.
Ah, det var innsuget hele tiden, ja. Ikke bare litt uklart Takk!
Dvs "kortere tid"... Hvis du skulle gjettet litt, hvor lenge er det? En uke? En måned? Og hvordan blir filteret skadd?
Kortere tid vil jeg si er en uke eller to, men det er selvsagt ingen garanti for en slik tidsangivelse.
Rotor og motor er ment å flytte vann, ikke luft, og strømningsforholdene og arbeidsforholdene for pumpa blir litt annerledes. Store bobler kan muligens stoppe rotoren, det er umulig å forutsi. Dette igjen vil kunne skade motoren som får feil motstand å jobbe med. Rent bortsett fra at du brått står uten filtrering. Fullt mulig at jeg overdriver og at filteret kan gå slik uendelig, men personlig ville jeg ikke tatt sjansen på det.

Hvordan i all verden har dette problemet oppstått, da ? Slag mot røret ? Trodde nesten disse var bortimot usårlige med vanlig håndtering...
Klumsing fra undertegnede. Jeg har dette på enden av innsuget : http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400432&userid=wJSL9jymTAxOEOv5OZQJQjQN9jQjEfm100T&t=temartic_e Det går et todelt rør ned til "boksen" med filtersvamp. Dette satt godt fast, og jeg mer brakk det opp enn å trekke fra hverandre det todelte plastrøret.
Jaja...vold har alltid en pris, denne gangen slapp du unnå med en liten ekstrautgift..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap