Uv filter ????

Vi har et Juwel 240 liter som vannet ble helt grønt i. Vi kunne nesten ikke se fiskene oppi der. Etter endel lesning på nett fant jeg ut at det var sveve alger og at man måtte mørklegge akvariet i x antall dager eller UV lys. I påvente på å få tak i UV lys ble det mørklegging og ikke foring. Vannet ble bedre, men langt ifra bra. Jeg fikk en Green Killing Machine UV Filter 24 W og etter 3 dager ble vannet krystall klart. Men så fram til mitt spørsmål : Skal det stå på 24/7, eller skal det stå på noen timer for dag ??? Isåfall, hvor lenge ? Jeg lurer også på om jeg "dreper" de gode bakteriene også ???
Plussmedlem
Så lenge det ikke er noe synlig/merkbart behov for det trenger ikke uv stå på 24/7. Faktisk bare en fordel om det ikke gjør det..
Kan jeg sette det på tidsur sammen med lyset ? Er 8 timer fin tid både for lys og UV ?
Dette ønsker også jeg å vite mer om. Har samme problemet, hvor mye / lenge skal UV-filteret stå på? Er det skadelig på noe vis? Er det ekstra bra?
Det er ingen grunn til å UV-lys stående på konstant hvis man ikke har en god grunn.
Er grunnen svevealger, bør man heller forsøke å finne ut hvorfor de dukker opp, særlig hvis de kommer tilbake etter at man har "fjernet" dem.

Er man ute etter å fjerne eventuelle sykdomsfremkallende bakterier (hvis UV er av en slik kvalitet at dette er mulig), bør det heller ikke være noen grunn til å ha UV gående konstant. Et par timer om dagen burde holde.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap