Filtrering gjennom aktivt-kull
Hadde et tilfelle av hvitprikk i det ene karet, og etter avsluttet esha exit behandling la jeg inn en kullfiltermatte for å få vekk medisinrester.
Resultatet er at vannet er synlig veldig mye "blankere" enn jeg kan huske. Veldig flott å se på. Forstår at slike filtermatter etter en tid kan frigi opptatte stoffer tilbake til akvariet, men hvis jeg passer på å bytte de ut, er det da tilrådelig å fortsette med slik filtrering?
Mvh Thomas
Resultatet er at vannet er synlig veldig mye "blankere" enn jeg kan huske. Veldig flott å se på. Forstår at slike filtermatter etter en tid kan frigi opptatte stoffer tilbake til akvariet, men hvis jeg passer på å bytte de ut, er det da tilrådelig å fortsette med slik filtrering?
Mvh Thomas
Postet 16.02.15 kl 20:59
Postet 16.02.15 kl 21:04
Postet 16.02.15 kl 21:09
Det fins flereslike typer av adsorberingsfilter-materiale, og naturlig har alle denne risikoen. Her er det jo ikke snakk om å omdanne stoffer...de blir kjemisk "fanget opp" i filteret.
Jeg vil si at hvis du ser så stor effekt av dette kullfilteret, er det noe galt med måten filtermediene er plassert i filteret, eller med selve filtermediene. var filteret nytt da du fikk det ?
Jeg vil si at hvis du ser så stor effekt av dette kullfilteret, er det noe galt med måten filtermediene er plassert i filteret, eller med selve filtermediene. var filteret nytt da du fikk det ?
Postet 16.02.15 kl 21:27
Postet 16.02.15 kl 21:27
Filteret var nytt ja, og er oppsatt med standard Eheim metode. To nederste skuffer med mechpro (sånn plast dritt..) og substratpro og biomech med finfilter over. Kanskje jeg skulle forsøke å sette opp filteret slik du foreslo i tråden til Christopher.
Vannet har bestandig vært klart og fritt for partikler, men nå er det unektelig mye klarere & blankere.
Vannet har bestandig vært klart og fritt for partikler, men nå er det unektelig mye klarere & blankere.
Postet 16.02.15 kl 21:36
Postet 16.02.15 kl 21:46
Postet 16.02.15 kl 21:55
Blåmatte er ikke først og fremst et poleringsmiddel, det er et kombinert mekanisk og tildels biologisk filtermedium og hører (etter min mening) hjemme før det biologiske mediet. Fleecepad derimot, eller finfilter som det også kalles, er et poleringsfilter. Dette bør være siste filter FØR SubstratPro, og eventuelt som aller siste polering helt øverst før vannet slippes tilbake i karet.
Postet 16.02.15 kl 22:57