Eheim experience 150 - redusert pumpeeffekt bare 2 uker etter kjøp.

Kjøpte meg et nytt Eheim eXperience 150 filter for 2 uker siden.
I starten var alt som det skulle. Jeg måtte redusere vanngjennomstrømningen/effekten, fordi det ble for mye for mitt lille akvarium. (Koblet det til et 40/50l akvarium) Noe som forsåvidt var forventet. Men som tiden har gått, har jeg gjevnlig måtte åpne mer og mer på ventilen som fører vannet ut, for å opprettholde gjevn vannstrøm. Nå i det siste, har det gått så langt at det dannes hinne på vannet, og jeg innbiller meg at fiskene gulper etter luft.

Det jeg har gjort så lang:
* Sett over slangene
* Renset filtermasse
* Restartet både med og uten filtermasse inni filteret.
* Ristet i tilfelle det har kommet inn noe luft (men kan ikke se tegn til dette)

Hva kan være galt? Har noen tips?
Filter skal ikke renses så ofte.
I filtersvampene bor de gode bakteriene, de gjør det sånn at fisken dine ikke dør. Sakt på en enkel måte.

Hvis du reiser for ofte blir det ubalanse i vannverdiene.
Det kan skape nitritt oppblomstring og i verste fall ammoniak, begge deler er dødelig for fiskene.
Du bør også bytte 40-50% vann daglig til du måler at ammoniakk og nitritt er borte.
Jeg bytter vann jevnlig, og det har vel strengt tatt ingenting med hvorfor pumpa mi ikke blåser skikkelig.
Dette er første gang jeg har renset pumpa. Og det var for å se om noe var tett der. Som det ikke var.
På vedlagt bide kjører pumpa for full effekt.
Skal egentlig kunne levere 500L/h. Men er langt unna det nå.
Noen som har forslag til hva det er?
Eller kan jeg anta at den er defekt? Tilhører vel en form for garanti på disse filterne. Men vil ikke kreve ny/reperason om det egentlig bare er meg som har gjort noe dumt.
Jeg ser du har innsuget stående helt nede på sanda. Mulig at pumpa har sugd inn sand. Jeg ville ha åpnet opp og sjekket impellerhuset.
Inaktiv bruker
Ut i fra bildet kan det se ut som silen ikke er helt åpen. Hvis denne silen er tett av planterester og/eller annet vil det også påvirke vannet som kommer ut siden det ikke kommer noe inn. Enig med forrige taler at den kan også ha sugd inn sand.
Mulig jeg tar feil siden det er vanskelig å se på bildet.
Takk for forslag!

Har sjekket impellerhuset, og så ingen tegn til hverken sand eller planterester der.
Kan forresten si at pumpa kjører tilnermet lydløst.
Har også prøvd å kjøre systemet I ei tom bøtte med vann, for å utelukke ting fra akvarie. (reset siden først)

Jeg ser allikevel ingen tegn til forbedring.

Hmmmm....da er det ett av to :
Enten er det faktisk noe feil med filteret, eller du har gjort noe feil med oppsett av filtermediene eller monteringen, slik at vannet ikke flyter som det skal. Viktig at kurvene står riktig orientert i forhold til hverandre og til dekslet, og at pakningene mellom kurvene er der de skal være.
Da har jeg gått ut fra at du har sjekket at filtermediene ikke er fulle av sand eller andre ting som kan tette.
Har kjørt filteret uten filtermasse, og den fungerte like dårlig da.
Liker å tro at den ville fungert godt om selve filtermassen eller korgene var problemet.

Får vel kjøre innom dyrebutikken, og høre med dem.

Uansett, til alle sammen. Takk for svar, og for at dere prøver å hjelpe meg.
Hvis du tok ut kurvene, fungerer den ikke normalt. Men tomme kurver burde fungere som normalt.
Takk for tipset! Skal prøve det.
Inaktiv bruker
Hvordan gikk det med filteret ditt? Har du funnet ut hva det var som gjorde at det ikke "blåste" skikkelig?
Det viste seg at det grodde alger inne i slangene. Løste problemet ved å dra en børste festet til en snor igjennom slangene til filterets inn- og utgang.

Var en type rød/brun- alge som fikk lys nok til å klare seg igjennom den grønt gjennomsiktige slangen.
Ble litt nysgjerrig her...kjøpte du filteret brukt, med brukte slanger (som du ikke renset) ? Fenomenet med at slangene gror igjen er velkjent, men personlig har jeg funnet at de holder i ca. 1 år før de må renses.
Filteret med slanger var kjøpt nytt og komplett. Hva som gjorde at algene kom så fort, og vokste så godt, vet jeg ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap