Hva bør en tenke på ved utskifting av pumpe?

Hei!
Eheim pumpa mi driver og fusker litt innimellom. Har en helt splitter ny og identisk pumpe liggende som reserve, tenker å bytte over til denne for å være på den sikre siden. Så får jeg heller ha den som fusker litt som reserve. Men hvordan skal man gå frem når man bytter ut en innvendig pumpe med filter?

Er det greit nok å bare ta ut den gamle pumpa, og sette inn den gamle svampen i den nye pumpa? Er det noe mer jeg og bør bytte over i så fall?
Eller bør jeg kjøre med begge pumpene samtidig en stund? Evt hvor lenge?

På forhånd takk for alle svar!
Hvis disse to filtrene er identiske kan du bruke hvilken som helst av de to metodene. Det "sikreste" er å la de to gå sammen i 5-6 uker. Bytter du over filtersvampen til det nye filteret, bør svampen skylles lett i akvarievann og det kan oppstå en liten ammoniakk- og nitritt-topp. Men hvis du er flink med målinger, går det jo greit å bytte litt vann om så skulle skje.
Hei!
Takk så mye for svar!
Ble til at jeg kjører med 2 pumper samtidig i en måned da, siden jeg ikke har det travelt her, og dette er det sikreste
Mer en nok plass og strømuttak til det ble det også!
Når jeg først har opprettet en tråd om pumper og filter..

Har en tetra easy crystal 250 liggende her, lurer på om noen har erfaringer med disse?
Vet jo at Tetra er et kvalitetsmerke, men må si jeg er litt skeptisk på dette filteret.. Tenker dog å plassere den i ett lite reke kar.

Lurer på om hvordan vedlikehold er på denne? Må man bytte hele filtermediet hver 4 uke? Mener jeg leste noe om det..
Eller holder det å bare ta det ut og skylle det forsiktig i akvarievann?

Hadde vært fint å få litt mer informasjon om dette filteret hvis noen sitter på noe informasjon i det hele tatt om det. Finner svært lite konkret info om det på nett.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap