Nytt filter til 220liters akvarium.

Sitter å ser på nytt filter og jeg blir ikke enig med meg selv.
Ser på: tetratec ex1200, eheim pro3 2073 og fluval 406.

Grunnen til at jeg bytter er at amtop 3338 bråker så inn i h.....
Må ha et stille filter da karet står i en liten stue.

For meg virker det som at det er lit flaks om man får et stille filter.
For noen har helt forskjellig erfaring ang støy på samme filter.
Så man blir jo forvirret.

Noen tips til hva som er det beste valget.
Jeg har hverken prøvd Tetratec 1200 eller Fluvals utvendige filtere, så kan ikke si noe om disse er generelt stillegående.
Det jeg kan si noe om, er Eheim's filtere. De jeg har og har hatt, har vært helt stille. For en løsning som både er rimelig og god, kan jeg anbefale Eheim eXperience 350, et filter som er enkelt å rense og fungerer utmerket...eXperience er Eheim's Pro1-serie i nye utgaver. Jeg har dette i min 190 liter. Men vil anbefale litt omrokkering på filtermediene.
Jeg har drevet med akvarier i flere tiår. Etter min erfaring og mening er Eheim en klar vinner i dagens marked for utvendige filter.

Jeg legger da særlig vekt på:

Stillegående
Effektiv filtrering
Høy teknisk kvalitet

Jeg kan også nevne at mitt eldste utvendige Eheim-filter er 25 år gammelt og fortsatt i daglig drift.

Stephan
Hei, jeg har Ex 1200 på min 180 L. Hadde nokk ikke valgt dette en gang til, har ikke hatt samme gode erfaringer med Tetratec som med Eheim. Har faktisk bedre erfaring med Amtop en Tetratec.

Pakningen på Tetratec tetter ut mot bøtten istedenfor opp på bøtten, dette har vært et lekasje problem for meg, selv med nye pakninger. Mulig at det ble et problem pga av at filteret står trangt men det blir spekulasjoner. Tror at tetningsflate mellom topp på bøtten og selve pumpehuset er det som er best i lengden.

Så mitt råd er gå for Eheim så slipper du å angre etterpå.

Det er mange som har gode erfaring med Tetratec så det er mulig jeg har vært uheldig.

Min erfaring er at kan man unngå og kjøpe filter med ”hevert pumpe” eller i vertfall ikke bruke pumpen, har man forbygget en stor risiko for lekkasje på filteret.

Mvh Terje
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap