Hei!
Har ett 30 liter akvarium med rili reker og noen dronningrasboras. Har ett eheim pickup 60 innvendig filter gående nå. Har tredd en nylonstrømpe på filteret for å unngå at reker suges inn i det, men nå har det seg slik at en dronningrasbora har funnet veien inn mellom nylonstrømpen og selve pumpa på toppen av pumpa.
Her har den fått til å lure seg inn tydeligvis og kilt seg fast inne i selve pumpa. Prøvde å løfte ut pumpa og ta av nylonstrømpen, og der ledningen går inn i selve pumpa så jeg såvidt litt av fisken. Fisken er dermed i rommet der selve motoren er, og såvidt jeg ser er det ikke mulig å komme seg inn dit uten å bryte i stykker pumpa.
Er det noen som har noen ideer til hvordan man eventuelt kan få denne antageligvis døde fisken ut av motorhuset på pumpa? Og hvis ikke, er det noen som vet om det er veldig skadelig for akvariet å la fisken bare ligge der og råtne og brytes ned på naturlig vis?
I tillegg så lurer jeg på om jeg har misforstått dette nylonstrømpetikset. Bør man ha strikk eller lignende øverst på sokken for å hindre nysgjerrige små fisk/reker i å gjøre dette igjen? Eller fins det noen annen lur måte å få strømpen over filteret på? Hadde vært fint om noen har bilder av lignende fungerende løsninger som man vet fungerer.
Takker så mye for alle svar!