Overgang til nytt akvarie

Hei, jeg har et par spørsmål i forbindelse med nytt og større akvarie.

Jeg har i dag et Juwel 60 liters akvarie med Juwel super filteret. Iløpet av noen dager vil jeg få meg et nytt Juwel Rio 180 akvarie. For å få det nye akvariet raskt igang lurer jeg på om jeg kan flytte karbon og blåfilteret over i den nye pumpa (samme filter bare stående i super og liggende i 3.0 pumpa). Vil akvariet da være klart til bruk siden jeg flytter over to svamper med bakteriekultur, eller er det ikke nok?

Er det filteret i Juwel Rio 180 greit? Eller burde jeg la være å installere det og heller sette det opp med f.eks en Eheim Ecco 300 (det er litt prisspørsmål også). Litt av tanken er at jeg vet at jeg blir borte i 3 uker i sommer og mest sannsynlig har jeg ikke noe til å se etter fiskene. Mat kan jeg ordne med en foringsautomat, men vannskifte blir det værre med. Klarer Juwel pumpa dette? I karet går det nå 6 mindre Ancistruser, 9 Tigerbarber og 10 yngel av Endlers Guppy. Ønsker å ha flere fisk, men det vil ikke bli før etter ferien. Vil at de skal ha det best mulig og det er også en grunn for at jeg øker i akvariestørrelse (samt at man nok begynner få litersyke).

På forhånd takk for svar.
Hvor lenge har 60 liters karret gått? Er det snakk om uker, månder, år?

Hvis filteret er godt innkjørt så skal det ikke være noe problem å flytte svampene fra 60 til 180 liter. MEN du burde ikke tilsette noen flere fisk den første perioden, sånn at filteret til 180litern også blir fulle av riktige bakterier.

Ville kanskje prøvd å gni svampene litt mot hverandre også, fårestiller meg at dette hjelper med at de vokser raskere på de nye svampene. Husk å ikke skylle svampene i "rent" vann.

Er selv fornøyd med Juwel sine kar og pumper, men på mitt Rio 240 bruker jeg Eheim pro 3 i tilegg til den som fulgte med for bedre filtrering.
60 literen har gått i ca 6 mnd.
Bruk de "brukte" svampene som de er...men ikke kullfilteret ! Karet bør ikke kjøres med kullfilter i daglig drift.
Du må nok regne med en liten innkjøringsperiode uanset, men det burde gå greit og raskt. Aller best ville det være å flytte hele det "gamle" filteret over, og la det kjøre sammen med det nye i en 5-6 uker.
SilverShaded
Bruk de "brukte" svampene som de er...men ikke kullfilteret ! Karet bør ikke kjøres med kullfilter i daglig drift. Du må nok regne med en liten innkjøringsperiode uanset, men det burde gå greit og raskt. Aller best ville det være å flytte hele det "gamle" filteret over, og la det kjøre sammen med det nye i en 5-6 uker.

-
Har hørt om det med å kjøre to filtre sammen noen uker, men siden det er samme filter tenkte jeg at det kanskje var smartere å putte de svampene i nyfilteret. Dette med tanke på at det gamle ikke har så stor pumpekapasitet på ett tre ganger større kar, og det nye har det. Men det er kanskje meg som tenker praktisk fremfor smart. Har lest litt om det med kullfilter de siste dagene. Ser at noen erstatter med et grovt blåfilter. Er det dere vil anbefale meg. Og at kullfilter brukes ved evnt sykdommer. Hva vil etter deres mening bære den beste kombinasjonen av filtre i pumpa være?
Filtermedier følger for det første et grunnleggende prinsipp først maksimum fjerning av mekanisk smuss (vha. filterpads i ulike grovheter og/eller andre mekaniske filtermedier (som f.eks. Eheim Mech). Deretter biologisk filtrering med finporet biologisk filtermedium (som f.eks. Eheim Substrat Pro.) Hva du skal/kan bruke, avhenger da av pumpa og hva det er plass til, og hvordan filteret er konstruert.

Karbonfilter brukes for å fjerne uønskede kjemiske forbindelser fra vannet. Det brukes ikke ved sykdom, tvert imot....det brukes etter sykdom for å fjerne medisinrester fra vannet. Problemet med kullfilter er at det ikke kan renses eller regenereres, fordi det er adsorbssjonsfilter. Filteret tar altså opp i seg disse kjemikaliene, men har en mengdebegrenset evne til å binde dem. Når kapasiteten er "oppbrukt", risikerer man at uønskede stoffer lekker tilbake i vannet. Et kullfilter er derfor ikke noe lurt i daglig drift, da det blir dyrt å bytte dette til stadighet.
SilverShaded
Filtermedier følger for det første et grunnleggende prinsipp først maksimum fjerning av mekanisk smuss (vha. filterpads i ulike grovheter og/eller andre mekaniske filtermedier (som f.eks. Eheim Mech). Deretter biologisk filtrering med finporet biologisk filtermedium (som f.eks. Eheim Substrat Pro.) Hva du skal/kan bruke, avhenger da av pumpa og hva det er plass til, og hvordan filteret er konstruert. Karbonfilter brukes for å fjerne uønskede kjemiske forbindelser fra vannet. Det brukes ikke ved sykdom, tvert imot....det brukes etter sykdom for å fjerne medisinrester fra vannet. Problemet med kullfilter er at det ikke kan renses eller regenereres, fordi det er adsorbssjonsfilter. Filteret tar altså opp i seg disse kjemikaliene, men har en mengdebegrenset evne til å binde dem. Når kapasiteten er "oppbrukt", risikerer man at uønskede stoffer lekker tilbake i vannet. Et kullfilter er derfor ikke noe lurt i daglig drift, da det blir dyrt å bytte dette til stadighet.

-
Takk for utfyllende svar.
Det ble ikke det akvarie som tenkt da det var utsolgt. Ble et Juwel Vision 180i stedet. Kjøpte umiddelbart et Eheim Ecco Pro 300 filter og lar denne nå sammen med filteret fra det gamle karet. Lar det nå gå uten å tilsette mer fisk før nypumpa er innkjørt.
Det høres fornuftig ut...funker nok helt fint, dette
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap