Hvilken filterpumpe til 275 liter?

Hvilken filterpumpe vil du anbefale meg til et 275 liter selskapskar?

Av eksterne filter ville jeg brukt EHEIM professionel 3 (600), men Eheim eXperience 350 kan også være et litt billigere alternativ.

https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/external-filters
Takk for svar!

Er det av egen erfaring du anbefaler disse pumpene?

Stemmer det at jeg bør ha en pumpe som er beregnet for cirka dobbelt så mange liter som karet tar?
Når det gjelder utvendige filter :
Filterets effektivitet kan ikke måles på den måten, egentlig.
For det første overdriver produsentene når de skrives spesifikasjoner for filtrene sine.

For det andre er filterets pumpekapasitet oppgitt med helt tomt filter (uten filtermedier), og ulike filtere/motorer strever ulikt når filtermediene settes inn. Men kapasiteten vil alltid gå ned i praktisk bruk, i forhold til oppgitt pumpekapasitet. Noen filtere mister mer gjennomstrømming enn andre.

For det tredje er ikke størst mulig gjennomstrømming et mål i seg selv på filtreringsevnen. Vann som strømmer for fort gjennom, vil ikke gi filterbakteriene tid nok til å "behandle" vannet.

Og sist, men ikke minst : Filterets medievolum avgjør i siste instans hvor god filtreringen blir. Jo mer tid vannet har til kontakt med filtermediene, jo bedre blir filtreringen, innen rimelighetens grenser. Alt i alt er nøkkelen et riktig forhold mellom gjennomstrømming og filtermedie-volum. Hvis pumpa f.eks. oppgis med en kapasitet på 1000 l/h, kan du regne med 600 l/h i praksis. Og den bør like fullt sirkulere akvariets volum minst 3 ganger pr. time, i tillegg til å ha plass til mye filtermedier.
Veldig enig i det silver sier. Her har jeg 2 filteret med tilsammen 2800l/h på et 400l kar. Dette er passe.
Et ganske robust og veldimensjonert forslag til en 275 liter vil kunne være:

2 stk JBL CP e1501 - totalt 16 liter filterkapasitet og 2800 liter per time.

eller

1 stk Eheim 2080 - totalt 13,5 liter filterkapasitet og 1700 liter per time.

Begge deler kommer på ca kr 4500,- inkl filtermateriale hos Aquamanias.


Jeg faktisk poengtere den gode prisen på Eheim 2080 hos Aquamanias - kr 3398,-

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=4060

Du får ikke dette stort billigere fra tyskland, hvis man tar med tollavgift/mva og frakt.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap