Pumpe

Noen som kan anbefale en pumpe i et 240 ltr akvarie? Pumpe i skapet eller pumpe oppi akvarie?
Utvendig er som regel å foretrekke. Mye mindre vedlikehold med det og du slipper en stor stygg kloss oppi akvariet. Er mange forskjellige merker og modeller å velge i mellom, hvor mye penger er du villig til å bruke på det?

For en del år siden kjøpte jeg et TetraTec filter, hovedsakelig valgt fordi det var rimelig, men jeg har hatt mye problemer med det, så for noen uker siden kastet jeg det ut til fordel for et Eheim filter. Eheim er av de dyrere merkene, men det får man igjen i form av kvalitet

Hvis jeg skulle kjøpt et filter til et 240l selv, ville jeg nok valgt Eheim 2073 men det er bare min mening
Takker for svar. per i dag har jeg et fluval 4
Vil jo ha det skikkelig, så ca 1500kr kanskje
Jeg har hatt noen forskjellige utvendige filter, AmTop, Tetratex og Eheim.
Synes at Eheim er i en klasse for seg men det er ikke akkurat billige filter.

Tetratex er det jeg har hatt mest problemer med, lekkasje fra evakueringspumpe og fra selve overgangen bøtte og pumpeenhet, synes at Tetratex har valgt en lite robust løsning.

Når det gjelder AmTop er dette Kinakopi av tidligere Eheim filter. Det er vel noen som har hatt problemer med litt støy fra AmTop men det har ikke jeg erfart, de er like stille som Eheim synes jeg. De bruker litt mer strøm en Eheim.
Jeg har ikke hatt noen vesentlige problemer med dem, de mangler blant annet evakueringspumpe for rask start. Noe jeg ser som en fordel for jo mer utstyr som er plassert på pumpen med pakninger som skal holde tett jo større er sannsynligheten for lekkasje.
Vil tro at det er mange som har opplevd lekkasje på den berømte selvstart pumpen som er på mange filter i dag, de fleste anbefaler og ikke bruke denne for å minske lekkasje mulighet.

Mitt råde er velge et overdimensjonert filter i forhold til størrelsen på akvariet, du har et 240L da ville jeg ha sett på filter som passer til 400L og oppover.

Vist det er 1500.- som er grensen ville jeg ha sett på følgende filter.
AmTop 3338

Har du mulighet til å gå litt opp i pris ville jeg ha sett på følgende:
Fluval 406,
JBL CristalProfi e1501 Greenline
EHEIM 2075 PROF 3

Du finner nokk mange meninger om filtervalg, personlig ville jeg valgt AmTop 3338 vist jeg skulle hatt budsjett filter og Eheim 2075 Prof 3 vist jeg skulle kjøpt det beste.

Mvh Terje
Dette høres bra ut. skal undersøke hva butikken har og lete litt på nettet. Har en kompis som har to pumpet liggende, men vet ikke hva de heter enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap