Reserve akvarium :) trenger tips fort.

Hei. Hentet idag et brukt akvarium . Tenkte å ha dette på ett annet rom en stua da jeg allerede har en 200L der.
Men spørsmålet er , fulgte med to pumper til akvariet ( legger ved bilder) men hvilken er best å bruke ?
Ett annet tips er hvordan jeg kjører inn akvariet ? Må jeg mate under denne prosessen selv uten fisker?
Er så lenge siden sist å husker dessverre ikke .
Akvariet er på ca 150l tror jeg .
Håper på raskt svar fra noen av dere siden jeg vil starte innkjøringen i morgen ??
Har i kveld bare fylt på med vann for å være sikker på at det ikke lekker ??
Syns ikke noen av de to filtrene duger for et såpass stort kar. Vil anbefale deg et utvendig filter, f.eks Eheim eXperience..ok pris, utmerket filtrering, og veldig solid og stillegående.

Søk her på AF på Fiskeløs innkjøring....du finner masse stoff ! Lønner seg å lese seg opp på dette, så lærer du masse om vannkjemi og hva som faktisk skjer i et akvarium. For eksempel kan du starte her. Min Salmi-kalkulator finner du her.
Okei takk for svar
Har utvendig filter på det andre akvariet mitt men tenkte siden disse to filterene klarer 500L og 900L i timen tenkte jeg dette var godt nok til ett akvarium på ca 150L ?
Hva om jeg bruker ett i hver side av akvariet ?
For det første har filtrering ikke bare med gjennomstrømming, men med et balansert forhold mellom pumpekapasitet og filtermedie-volum. Og her er det lite medie-volum....har du noen filtermoduler til Lifetech-filteret ? Uansett er dette mer en kombinasjon av luftpumpe og powerhesd enn et filter.

For det andre er "pumpe-kapasiteten" tvilsom...den er målt uten filtermedier, og vil være veldig mye lavere med filtermedier og litt slam i filteret. Eheim Pickup 2010 sirkulerer nok ikke mer enn at den knapt klarer to ganger akvarievolumet pr. time. Lifetech ap1600 har større gjennomstrømming, men som sagt null eller svært lite filtermedie-volum. Jeg ville iallfall absolutt ikke drevet en 150-liter med disse to.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap