Innhold i denne pumpa??

Håper noen har svar på dette å kan hjelpe meg litt fort
Har en slik pumpe som på bilde , men lurer på hvordan innholdet skal være ?
Kjøpte den brukt sammen med ett akvarium å han sa det bare var å starte opp å den skulle være veldig bra ..
Idag etter den har vært i drift en stund ser jeg steinene begynner å bli litt grønne ?
i pumpa var det 2 eller 3 korger med forskjellig Stein å en filtermatte i bunnen ?
Er dette rett ? Skal det ikke være flere "matter" i pumpa mi?
Link ?
Håper på svar
Så vidt jeg kan begripe fra bildet, går vannstrømmen ovenfra og ned i dette filteret. Det vil si at mekanisk filtrering (blåfiltermatte) bør være på toppen. Deretter mekanisk filtrering med makaroni/ringer (hvis det er det du har). Deretter biologisk filtermedium, stein/kuler som er porøse. Nederst eventuelt en finfiltermatte.

Edit : Kom filteret rett fra et fungerende akvarium, eller har det vært uten vann i mellomtiden ? Hvis det har stått tørt uten full rengjøring, råtner bakterier og slam. Dette forurenser veldig i akvariet.
Har som sagt bare en matte i pumpa eller så var det en kurv md hvite keramikk ringer
Så lurer jeg på onder var 2 med svart småstein? Å matte i bunnen ?
Nei det hadde stått uten vann i 2 uker ??
Må kanskje kjøpe nytt innhold idag åsså bytte bare litt etter litt av steinene å mattene?
Takker for svar ??
Øverst skal du ha denne. Dette er en slags patron, ser det ut som.

I øverste kurv hadde jeg lagt Eheim Mech.

Nå vet jeg ikke hva de "svarte steinene" er, men hvis filteret har stått tørt ville jeg ha kjøpt nye biologiske filtermedier. Personlig ville jeg da valgt Eheim BioMech i den midterste kurven, og så Eheim SubstratPro i den nederste kurven.

I tillegg ville jeg ha nok ha lagt en av disse øverst i den midterste kurven, og en nederst i den nederste kurven. Jeg vet ikke hvor store kurvene dine er...hvis disse pads'ene ikke er store nok får man kjøpt slike i matte/rull også, bare å klippe til.

Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap