Ny lystopp/armatur til 120x40 rammekar

Hei.

Har overtatt et eldre rammekar som er 120x40 cm. Tror det er ett Akvastabil akvarie, av merket, med dekkglass og 2 stk t8 lys på 30w som ligger på toppen. Etter å ha hatt det gående nå noen måneder så begynner jeg å bli ganske lei av å løfte bort lys og dekkglass hver gang jeg skal oppi der for rengjøring, vannbytter, osv.

Har derfor tenkt å investere i en ny heldekkende topp slik at jeg slipper og flytte på alt. Har kikket litt på Wromak sine i plast på Webzoo sin hjemmeside, men de virker kanskje litt "jalla" på bildene bl.a. med tanke på refleksjon av lyset. Noen erfaringer?

Har kikket rundt på nettet og på forumet her uten å funnet noe som kan passe til mitt kar. Har egentlig mest lyst på noe som kan kobles til dimmer slik at man kan få en soloppgang/nedgang effekt.

Hvis noen har noen tips til så syng ut...

Mål på akvariet:
Utvendig: 120 x 40 cm.
Innvendig: 114,7 x 34,6 cm.
Dekkglass mål: 116 x 36 cm.
Inaktiv bruker
Hvis det er et Akvastabil-kar kan du sjekke på Akvastabil sine sider og se hva du finner som passer. Jeg vet at de kan bestille på Dahl's i Moss.
Hei igjen.

Har kikket på disse dere linker til, men virker som Akvastabil har byttet størrelse på karene sine til 80x40cm og 130x50cm slik at de toppene ikke vil passe på mitt kar.
Den ser jo grei ut, men 2x39W er kanskje i minste laget for karet ditt ? Vet ikke hvor høyt det er, men kanskje 50 cm (240 liter) ? Men det kommer selvsagt an på hva slags planter du planlegger å holde. Men beregn at du kanskje trenger å sette inn et ekstra armatur med 2x39W.

Husk også på at det blir en del dyrere enn den oppgitte prisen. Uten tysk mva blir det €186, men så må du legge på 25% norsk mva på pris og frakt, og fortollingsavgift.

Selv kjører jeg åpent kar med en smal og tynn LED-armatur over...veldig behagelig, da man kommer til overalt.
Har jo kjørt karet nå med 2x30W T8 lys og det har fungert. Da har det jo vært dekkglass i tillegg så noe av lysmengden blir jo borte der. Blir det ikke veldig mye fordamping av karet når du kjører det åpent, med kun en ledlist over?

Har 4 gullfisk og en pleco i karet samt 5 planter så krever ikke så veldig mye. Har i tillegg 3 hunder så vil ha heldekkende topp slik at det ikke kommer pels i akvariet.
Ja, hvis du har kjørt med såpass lite lys og lite planter, er nok lysmengden ikke så viktig

Litt fordamping blir det jo av åpent kar, men med ukentlige vannbytter spiller det veldig liten rolle. Og man slipper å tenke så mye på problemet med tørr luft Og jeg har katter som legger igjen hår overalt, men de havner ikke i akvariene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap