Vannskadet akvariebord

Hei,

Oppdaget i dag at det eksterne filteret på en akvariet har lekket vann. Ut i fra vannstanden i akvariet vil eg anta at det har lekket mellom 10-15liter.
Ser at bordet som akvariet står på har trekt inn deler av dette og er blitt relativt vannskadet. Har koplet fra pumpen/filteret, og funnet ut at lekkasjen ligger i inntaket. Noen som vet om dette lar seg fikse?

Problemet mitt er at eg reiser bort for å jobbe de neste 9 ukene. Så lurer også på om det er trygt å berre la akvariet stå uten pumpe i sommer(er tomt for fisk), eller om det kan oppstå problemer mtp vannskadene ? Har lagt ved noen bilder av skadene.

Akvariet er forresten av typen juwel og er på 125 liter.
Nå sier du ingenting om hva slags filtermerke det gjelder...går ut fra at det er et utvendig, Vanligvis lar dette seg ordne med å skifte og smøre pakningene som skal sitte der.

Å la akvariet bare stå i mange uker uten filtrering og sikrkulasjon vil føre til at det hoper seg opp avfalls-stoffer i vannet, det vil nærmest råtne. Filtermediene vil også ødelegges hvis pumpa står avstengt og bakteriene dør. Så du bør derfor ta ut og rense filtermediene (og hele pumpa) før du drar, slik at de kan brukes om igjen når filteret en gang skal startes igjen. Summa summarum kan du like gjerne bare tømme og rense hele karet og bunnlaget. Da er det greit å starte opp på nyttt når du får ordnet filteret.

Er et utvendig bøttefilter/pumpe fra Sera.

Akvariet er nylig satt opp igjen pga flytting og filteret er nylig renset. Akvariet innholder ganske mykje planter som eg ønsker å beholde. Har muligens en liten sirkulasjonspumpe eg kan slenge opp i så lenge.

Men ut i fra bildene, vil det/kan det oppstå problemer mtp vannskadene?
Pm bordet er så skadet at det er farlig for akvariet er vanskelig å si. Det kommer litt an på materialene som er brukt, f.eks. vil sponplater svelle en del hvis de får trekke vann. Oppsettet kan komme helt ut av vater i så fall, og glass-sprekking kan følge. Å se ut skadeomfanget fra bildene er ikke mulig. Ikke for meg, iallfall..
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap