Velge led-lys

Hei.
Jeg sitter her og funderer i hvilke LED-lys jeg bør velge til mitt akvarium.
Kan jeg finne gode lys på Biltema/Clas O. eller liknende butikker?
Jeg ønsker å få til masse planter. Noen erfaringer?

Har ikke veldig god peil på lys til planter, men skal du kjøpe lys på Biltema osv. så sjekk hvertfall at de har riktig lystemperatur. Slik jeg har lest meg til og blitt fortalt her inne brukes ikke noe under 6000kelvin til akvarium. Spes ikke til planter. Litt usikker hva temperatur de selger har på LEDene sine, men 6000 og oppover er ganske hvitt og gjerne ikke noe folk flest bruker i hjemmene sine.

Jeg satt i mangel på lys til mitt 33L akvarium på 4x40cm LEDstrips med en temp på 6500k. problemet med de stripsene er at de ikke har nok lys i seg selv om det er riktig temp på lyset. For lav lumen :P

Hvor stort er akvariet ditt da?
Mitt akvarie er på litt over 100 liter.

Hvor fant du tak i lysene dine da? Det virker som det er vanskelig å få tak i lys med mer enn 3200K på verken Biltema, Clas Ohlson eller Jula.. Men jeg fant noe lys på Clas O. som sies å skal være hvitt, selvsagt uten noen annen informasjon om lyset.. :/
Som Christoffer sier, mesteparten av slike LED-strips som Claser'n, Jula o.l. selger er uegnet som lys til akvarieplanter. De er billige fordi de har svært rimelige små/wattsvake chips som ikke gir nok PAR, ofte også med feil fargetemperatur. Hvis man ønsker skikkelig lys til å drive med planter, må man påregne at det koster noe mere.
Det du trenger, er noe slikt som dette.
Jeg har en del diverse LEDstrips ol. liggende hjemme, alt kjøpt via ebay. Jeg hadde bare en standard 2700k 9w lyspære over akvariet selv, derfor jeg monterte LED. Oppdaget ganske fort at det var for lite lys. Så jeg gikk ut på nettet og kjøpte meg en dyrere pære som gir 6500k.

Fordelen med de lysene som SilverShaded linket til er jo at de ferdig i boksen, klar til å plugges i veggen, og ikke minst. Laget for akvarium. Har du derimot tett lokk vil det bli en utfordring å ettermontere et slikt armatur.

For å forstå hva som menes med PAR, les denne artikkelen.

Flere steder jeg har lest beregnes det +/- 0,5W pr. L vann i akvariet. Det kan også være en ting å tenke på når du surfer på nettet for å finne ditt nye lysarmatur
PAR er en mye bedre måte å måle lysutbytte på. Å bruke W/l er kun en pekepinn, og i kar som er spesielt høye eller spesielt lave blir dette gjerne misvisende. Og for LED blir det iallfall misvisende. 0.5 W/l (lysrør) er ikke særlig mye i et kar med normalhøyde, krevende planter vil gjerne ha helt opp mot 1 W/l. Og det vil alltid være bedre, når vi snakker om lysrør, å ha sterkere og færre lysrør enn flere rør, om vi antar samme totale wattstyrke. Det vil også alltid være bedre å ha litt for mye lys og kort lystid, enn omvendt. Og lite lys kan aldri kompenseres med lengre lystid, det skaper bare alger. Har selv kun 5 timer med min Planted+ LED, og utmerket vekst.
Okei, tusen takk! Jeg har et lokk som hører til akvariet, og jeg har tatt ut alt til lysstoffrør fra det (de virket ikke). Planen var å montere LEDene inni lokket. Det blir kanskje litt kronglete, men foretrekker heldekkende lokk.
Det finnes også en del innbyggingssett til lysrør. Slik at de lett kan ettermonteres i akvarium med lokk. Finnes i flere str. og så klart, prisklasser.
Jeg har ikke sett den typen før, men ved første blikk likte jeg de! Jeg har sett mer på denne typen for T5 lysrør.

Tror jeg må se litt mer på den butikken du linket til. Ser ut til at de har et annet utvalg enn nettbutikkene i Norge
Jeg blir alltid mistenksom når man oppgir data i lumen/lux, for dette er basert på hva det menneskelige øyet ser. Hva plantene "ser" og kan bruke, sammenfaller ikke nødvendigvis med dette. Og ingen data opp til 1 meter...få mennesker som har så dype tanker. Tør de ikke oppgi PAR-data ? Gidder de ikke måle ?
De sier heller ikke noe om hva disse røde chipsene faktisk gir, ingen oppgitt bølgelengde. Syns de var relativt dyre også...med en 80 graders spredning vil lyset nødvendigvis dekke et stort bunnområde, men med svært synkende verdier ut mot kantene. Så mulig man trenger mer enn ett armatur ?
Gå inn på rapidled.com
Der har de det du trenger.her kan du og spare en del på og sette sammen selv.
Har selv bygget meg lamper med deres produkter i mitt tidligere saltvannskar,og der dyrket jeg ekstremt lyskrevende koraller uten problem.
Har og et par lamper jeg bruker som rent plantelys til noen citrustrær og palmer.

For og få et fullspektrumslys og dyrke planter under,kan du ikke bare bruke feks 6500k led. Disse gjengir kun 6500k og ikke noe annet og må kombineres med flere farger for at plantene skal ta nytte av lyset.
En sparepære på feks 6500k,har en peak på den fargen,men gjengir også over og under dette tallet.derfor gunstig som Vekstlys.

Skal du ha nok lysutbytte,vil ikke mange små feks 0.5w led osv være tilstrekkelig.Er mye mere effekt i færre med sterkere led som feks cree 3 eller 5watt. Selv om begge lamper totalt har samme watt styrke og objektivt ser like sterke ut.
Derfor er dyrere kvalitetslamper ofte med store kjøleribber og vifter for og holde kontroll på temperaturen de sterkere ledene gir.

Well said, Tony...og jeg har også anbefalt Rapidled ved et par anledninger.

Ellers er vel 0.5W chips så ubrukelig...det er værre med 0.1W (og til og med 0.05W) som ofte sitter i disse rimelige akvarielampene det fins mange av på Ebay.
Men kvalitets-chips er et must, gjerne rundt 7-8000K for ferskvann, med noen ekte røde chips på 660nm innimellom. Med noen blå moonlights i tillegg, funker et sånt armatur utmerket.
Synes PowerLED fra Eheim virker veldig interessant, ser ut til å passe til de fleste kar på en eller annen måte, litt dyre kanskje:

https://www.youtube.com/watch?v=PcFZk7OAEjs&feature=youtu.be

http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/EHEIM-Power-LED-plants/421102/
Eheim-armaturet ser ikke så verst ut, men feil rødfarge (for mye gult).
De har en type som heter Daylight også.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap